Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Mercedes-AMG SL 2022: een licht en stijf chassis

Verwachte lancering : 01-03-2022

Geschreven door Frédéric Kevers op 19-05-2021

De zevende generatie Mercedes SL moet ook de AMG GT Roadster vervangen. Een nieuw, lichter, stijver en sportiever chassis is dus nodig. Gaat de SL daarmee terug naar zijn roots als afstammeling van de Gullwing?

De zevende generatie Mercedes SL komt voortaan uit de AMG-familie, aangezien hij niet enkel de huidige SL vervangt, maar ook de roadsterversie van de AMG GT. Daarvoor is er een lichtere en sportievere SL nodig, na enkele generaties vooral gericht te zijn geweest op comfort en luxe. Mercedes onthult eerst de binnenkant van de SL, alvorens de sluier op te lichten van het exterieurdesign.

Aluminium, magnesium en composieten

De nieuwe 2022 Mercedes-AMG SL neemt dus een dubbele rol aan als vervanger van de oude SL en de AMG GT Roadster, waardoor hij aan hoge verwachtingen zal moeten voldoen. We verwachten ook een plug-in hybride 'AMG 73', waardoor een licht chassis noodzakelijk is om het gewicht te compenseren en de nodige prestaties te kunnen bereiken.

Mercedes-AMG gebruikt daarom verschillende lichtgewicht materialen om het MSA-platform (Modular Sports Architecture) van zijn nieuwe prestigecabrio te bouwen. Het chassis is een spaceframe van aluminium en magnesium, met verstevigingen in composietmaterialen.

Voor de zwaar belaste onderdelen wordt er een dikker gegoten aluminium gebruikt om een optimale stijfheid te garanderen. De nieuwe koets is 18% torsiestijver en 40 tot 50% stijver in de breedte en in de lengte. Bovendien moet het lagere gewicht van het chassis ook het zwaartepunt verlagen vergeleken met de vorige generatie Mercedes SL. De nieuwe koets, zonder deuren, weegt zo'n 270 kilo.

Mercedes-AMG SL 2022

2+2 en vierwielaandrijving

Dit MSA-platform, dat mogelijk ook gebruikt zal worden voor andere sportmodellen, werd ontworpen met een 2+2-architectuur (met 2 noodzitjes achter de voorstoelen, zoals bij de BMW 8 Reeks) in het achterhoofd, met ook de mogelijkheid tot vierwielaandrijving en elektromotoren voor de hybride versies. Dat 4Matic-systeem is geen overbodige luxe, want de hybride AMG SL 73 zou naar verluidt zo'n 800 pk leveren! Verder zouden er ook mild hybride AMG 53- en 63-modellen komen.

Made in Germany

De toekomstige Mercedes-AMG SL wordt in Duitsland gebouwd, in de fabriek van Brême, net als bij de vorige generatie. De productie zou begin volgend jaar van start gaan, waardoor de SL ook in 2022 bij de dealers zal staan. 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten