De geschiedenis van de SL begint in 1954 met de befaamde 300 SL Gullwing W198, een auto die afgeleid is van een competitiemodel en dat een lichte constructie en levendig chassis heeft. Na zes generaties heeft de huidige roadster van Mercedes (R231) zich omgevormd tot een grote cabriolet van 1,8 ton met een hardtop. We zouden dus kunnen zeggen dat die niet echt meer het logo waardig is dat voor sportiviteit en lichtheid staat.
Drastisch dieet
Volgens onze Engelse collega's van Autocar zou de volgende generatie van de SL gelukkig minder gewicht op de weegschaal moeten zetten. Mercedes zou namelijk de ontwikkeling van zijn roadster aan AMG toevertrouwd hebben, waarmee dus de sportieve kant van het beest benadrukt wordt. Een nieuw platform van verschillende lichte materialen zoals aluminium en koolstof zou kunnen bijdragen aan de vermageringskuur. Een stoffen dak in plaats van een hardtop zal eveneens voor een gewichtsvermindering zorgen. De instapversie van de toekomstige SL zou de drie liter grote biturbo-V6 onder de motorkap hebben. Krachtigere modellen zullen van de vier liter grote biturbo-V8 kunnen genieten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!