Mercedes heeft recent aangekondigd dat het in 2030 enkel nog EV's zal verkopen De Duitse constructeur wil echter al vanaf nu volop inzetten op elektriciteit en zet de lanceringen van zijn EQ-modellen voort. Na de topklasseberline EQS is het nu de beurt aan de EQE, de elektrische versie van de E-Klasse. Maar ook AMG mogen we nieuwigheden verwachten.
Mercedes EQE, kleine EQS
Op basis van de eerste beelden – eentje van het koetswerk schuin achteraan en eentje van het dashboard – kunnen we afleiden dat Mercedes niet afwijkt van zijn gewoontes en dat de EQE sterk geïnspireerd zal zijn op zijn grote broer, de EQS. We zien hetzelfde aflopende profiel (hoewel de heupen wat meer uitgesproken, wat gespierder lijken te zijn), terwijl het interieur een kopie lijkt van dat van de EQS, inclusief het befaamde MBUX Hyperscreen.
>>> Lees ook - Mercedes EQS: alle versies en cijfers
Op technisch vlak is er nog maar weinig info doorgefilterd, maar we weten al wel dat de EQE op het EVA-platform zal staan, dat specifiek ontworpen is voor elektrische modellen en plaats biedt aan voldoende batterijen om een rijbereik van bijna 650 km te garanderen. Bovendien zou je aan een snellader tot 240 kilometer rijbereik moeten kunnen laden op 15 minuutjes tijd. Het vermogen van de topversies zou wel eens boven de 500 pk kunnen liggen.
AMG, Maybach en All-Terrain
Naast de EQE zal Mercedes nog andere nieuwigheden voorstellen op het komende salon van München. Zo zouden we er een AMG-versie van de EQS moeten kunnen ontdekken, maar zal die sportieve tak zich wellicht ook buigen over de EQE. In het elektrische gamma mogen we ook de Mercedes-Maybach afgeleide van de EQS verwachten waarvan de Duitsers al teaserbeelden op de wereld loslieten. Helemaal aan het andere eind van het spectrum qua formaat zullen we ook kunnen kennismaken met de – eveneens elektrische – SUV van Smart.
AMG zal echter ook een nieuw hybridemodel voorstellen. Dat zou de nieuwe GT 4-Door Coupé moeten zijn. Die nieuwe topversie met vier zitplaatsen zou een beroep doen op een geëlektrificeerde biturbo-V8 die goed zou zijn voor een gecombineerd vermogen van meer dan 800 pk.
Ten slotte zou de constructeur met de ster gezien het succes van de E-Klasse All-Terrain aan de andere kant van de Atlantische Oceaan mogelijk een vergelijkbare versie kunnen onthullen op basis van de C-Klasse Break, als antwoord op de Audi A4 Allroad. Daar zullen we echter meer over weten vanaf 6 september, wanneer de IAA van München de deuren opent.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!