Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Mercedes: een GLC op waterstof in 2017

Geschreven door David Leclercq op 15-01-2016

Mercedes wil een GLC op waterstof lanceren in 2017. Het verwacht voor deze auto een autonomie van 480 km.

Thomas Weber, topman van de onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling van Mercedes, heeft het bevestigd: volgend jaar verschijnt de eerste Mercedes met brandstofcel. Dat doel maakte hij wereldkundig in een interview op het salon van Detroit. De auto heeft de maten van de SUV GLC.

Elektrische doorbraak

“We zitten op dit moment middenin de ontwikkeling van deze auto”, zei Weber. Hij gaf ook aan dat de grootte van de brandstofcel drastisch verminderd kon worden. Weber bevestigde ook dat de ingenieurs van Daimler “zeer goed opgeschoten zijn” bij het ontwerpen van een volledig elektrische auto, in dit geval met batterijen. Uiteraard wil Mercedes geen vrij spel geven aan Tesla. Weber wou echter niet zeggen welk model elektrische aandrijving krijgt om te concurreren met het merk Tesla.

Modulaire onderdelen

Interessant in het discours van Weber, is dat hij dat uitlegt dat de nieuwe ‘groene’ aandrijfgroepen (met elektriciteit en waterstof) modulaire onderdelen gebruiken die ingezet kunnen worden binnen het volledige concern en voor meerdere modellen. Hoe het ook zij, de toekomstige waterstofauto wordt pas tegen het salon van Frankfurt in 2017 verwacht. Een jaar later zou hij op de markt komen, met een autonomie van 480 km.

Volgetankt in 3 minuten

Volgens Thomas Weber zal de GLC op waterstof in staat zijn in minder dan drie minuten te tanken en wordt de auto zowel te koop als te huur aangeboden. Waterstofauto’s staan wel nog maar in hun kinderschoenen. “De technologie is aanzienlijk geëvolueerd de laatste jaren, maar staat nog in haar kinderschoenen en is zeer duur tegenover traditionele aandrijfgroepen”,  klinkt het. Kennelijk is de brandstofcel vandaag zo compact geworden dat ze past in de motorruimte van een GLC. Wordt vervolgd.

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten