Om zich te meten met de Mercedes S-Klasse en BMW 7-Reeks, ontwikkelt Audi momenteel een volledig nieuwe generatie van de A8. Die zou in de loop van volgend jaar bij de dealers staan. Momenteel hebben we nog niet veel officiële informatie over de A8. Stefan Knirsch, het nieuwe directielid verantwoordelijk voor de technische ontwikkeling bij Audi, licht toch al een tipje van de sluier.
Elektrische compressor
Zoals verwacht, gebruikt de A8 op zijn beurt het nieuwe systeem met elektrische compressor dat recent onthuld werd in de SQ7. Dit drukvoedingssysteem gebruikt elektrische energie om in de turbines van de compressor te blazen vanaf de laagste toerentallen. Deze oplossing neemt meteen de reactietijd van de turbocompressor weg zonder dat er mechanische energie nodig is (die het verbruik verhoogt) zoals een klassieke compressor.
Superalternator
De Audi A8 introduceert ook een nieuwe lichte hybridetechnologie binnen de Volkswagen-groep. Het boordnet schakelt over op 48 volt, waardoor de verbrandingsmotoren gekoppeld kunnen worden aan een krachtige ‘Starter Generator Motor’. Een soort ‘superalternator’. Die recupereert niet alleen energie tijdens vertragingen om de batterij weer op te laden, maar kan ook, met de stroom van kleine lithium-ionbatterij, de verbrandingsmotor helpen tijdens hernemingen.
Verbruik en uitstoot naar beneden
Deze techniek zou niet alleen betere prestaties bieden, maar ook toelaten om het verbruik en de uitstoot van de toekomstige A8 te verminderen in een stedelijke omgeving. Audi geeft momenteel nog geen cijfers vrij, maar we verwachten een verbruiksdaling van ongeveer 15 procent dankzij de combinatie van de elektrische compressor en de superalternator. In eerste instantie zou de techniek gebruikt worden in de V6-blokken van de nieuwe Audi A8, om later gemeengoed te worden in de viercilinders van de hele Volkswagen-groep.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!