In Genève gebruikten onze collega’s van Autocar de aanwezigheid van Mike Flewitt, CEO van McLaren Automotive, om te peilen naar de toekomst van het merk op korte en iets langere termijn. Het minste wat we kunnen zeggen, is dat hij los van tong is. Flewitt verkondigde dat hij momenteel werkt aan een ‘geheim’ project van een volledig elektrische hypercar. Dit project maakt deel uit van het programma Track22, het vernieuwingsplan van het McLaren-gamma tussen vandaag en 2022.
15 nieuwe McLarens
Tegen 2022 zullen vijftien nieuwe modellen het daglicht zien. In werkelijkheid gaat het eerder om meerdere afgeleiden op basis van hetzelfde model, zoals vandaag ook al het geval is. De helft van deze modellen is een hybride. Het gaat altijd om sportieve tweezitters met centrale motor. De huidige 3.8 V8, die het gehele gamma aandrijft sinds de 12C uit 2013, wordt herzien. Flewitt onthulde ook dat tegen het einde van Track22 een nieuwe motorarchitectuur geïntroduceerd wordt. Op kortere termijn lanceert McLaren een Spider-versie van de 570 GT, voorgesteld in Genève. Wellicht is deze open variant voor volgend jaar. Flewitt wil ook gebruikmaken van het succes van de 675 LT (volgens hem “misschien wel ons grootste succes, het model was in drie weken uitverkocht”) door van elke speciale serie een ‘LT’-circuitversie te maken. En er is meer.
Volledig elektrische P1?
Het ‘geheime’ prototype doet veronderstellen dat de huidige hybride P1 plaatsmaakt voor een volledig elektrisch model. Maar laten we het vel niet verkopen voor de beer geschoten is. McLaren mag dan wel werken aan zo’n auto, momenteel moeten nog heel wat onbekende factoren van de elektrische auto geëvalueerd worden. McLaren gelooft in de toekomst van een volledig elektrische P1, maar die moet minstens even goed of zelfs beter presteren dan zijn voorganger.
Haalbaarheid
De beslissing om een volledig elektrische auto te bouwen, hangt ook af van de ontwikkeling van een snelle laadinfrastructuur. Eén ding is zeker: er schuilt een grote intellectuele uitdaging achter dit project. De batterijen, de motoren en de bijhorende materialen zullen een aanzienlijke impact hebben op de architectuur, het koetswerk, de stroomlijn en het weggedrag. McLaren schrapt wellicht het idee om motoren te gebruiken geïntegreerd in de wielen, maar meerdere motoren en vierwielaandrijving vallen niet uit te sluiten. Een ander probleem is de afwezigheid van motorgeluid, een element dat de klanten van het Britse bedrijf heel belangrijk vinden.
Volgens Mark Vinnels, ontwikkelingsdirecteur bij McLaren, is de echte vraag de energiedichtheid die gerealiseerd kan worden binnen de auto en vooral of het mogelijk is om hem snel genoeg te maken met een aanvaardbare autonomie. Hij besluit: “We weten dat het een gewaagd project is, maar mocht het niet werken dan doen we het niet.”
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!