Nio is voornamelijk aanwezig op zijn thuismarkt en heeft zwaar geleden onder de pandemie en de effecten ervan op de Chinese autosector. Een zware klap na al een schommelende financiële toestand. Maar de heropleving van de Chinese markt geeft de start-up (die wil concurreren met Tesla) de mogelijkheid om zijn commerciële activiteit weer uit te breiden voorbij de Chinese grenzen. In de plannen van Nio staat er een vestiging in Europa vanaf 2021 met realistische objectieven: 7.000 verkopen in 2 jaar.
SUV's en een berline
Momenteel zitten er drie SUV's in het gamma, waar Nio nog een berline aan wil toevoegen, de EE7. Die moet dus bij de EC6, ES6 en ES8 komen om het hart van de Europese automobilisten te veroveren. Net als Tesla verkoopt Nio enkel volledig elektrische modellen met een aanbod dat continu evolueert dankzij regelmatige technische en software-updates. Op 6 november moest er ook een batterij van 100 kWh worden gepresenteerd die een nog grotere autonomie moet garanderen dan de 615 km die de SUV-coupé EC6 al zou halen.
Bescheiden ambities
Terwijl het merk in oktober 2020 meer dan 5.000 auto's wist te verkopen, een primeur, ziet Nio zijn aankomst op ons continent met meer bescheidenheid. Het kleine merk heeft zich als doel gesteld om 7.000 auto's te verkopen in zijn eerste twee jaar in Europa, een klein maar waarschijnlijk eerlijk objectief. Het eerste land dat Nio zal verwelkomen op zijn territorium wordt Denemarken, want het eerste Nio House wordt in Kopenhagen opgezet. Een slimme keuze, aangezien de Deense overheid van plan is om verbrandingsauto's te verbieden vanaf 2023. Daarnaast is Denemarken een centraal punt voor de Europese markten die het meest gunstig zijn voor elektrische voertuigen, tussen Noorwegen en Nederland.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!