Het Italiaanse merk is altijd al een koele minnaar geweest van groenere aandrijfgehelen en heeft er nooit het nut van ingezien erop over te stappen, tot nu. Zo verklaarde de CEO van het merk, Harald Wester, in 2013 dat elektrische voertuigen nergens op slaan, want dat de totale CO2-uitstoot die een dergelijk voertuig genereert (productie, gebruik, recyclage), veel hoger ligt dan die van een traditionele verbrandingsmotor, zelfs wanneer het om een V8 zou gaan.
Elektrische voertuigen zijn geen oplossing
En daarin heeft hij, moeten we toegeven, in sommige gevallen geen ongelijk. Wester gaf indertijd overigens aan dat "als we tot een realistische oplossing willen komen, wetgevers uitstoot op een eerlijke manier zouden moeten berekenen. En de elektrische auto is daar absoluut geen antwoord op".
Strenge normen
De steeds strenger wordende normen zullen de constructeurs – en voornamelijk die met de hoogste gemiddelde CO2-uitstoot – er toch toe verplichten oplossingen te zoeken. En hybride aandrijfgehelen maken daar natuurlijk deel van uit. Zelfs voor Maserati van nu af aan. Zoals de Europese baas van het merk, Giulio Pastore, verklaarde: "We moeten mee in de boot stappen. We hebben geen keuze. En in bepaalde landen waar dat type wagen fiscale voordelen kent, zal het een succes worden. Want er is een reële vraag naar". Pastore wou zijn klanten ook geruststellen en liet weten dat "de prestaties er niet onder zullen lijden". Vanzelfsprekend.
Meerdere modellen
In dat opzicht zal Maserati verschillende hybride modellen afleiden van bestaande auto's. De toekomstige Alfieri zal er alvast geen recht op hebben, maar we vermoeden wel dat de Quattroporte, GranTurismo, GranCabrio, Ghibli en de toekomstige SUV Levante over zullen stappen op een hybride aandrijfgeheel. Gewoon omdat er vanaf 2020 zal moeten worden voldaan aan de normen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!