Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Piëch Automotive heeft eerste prototype klaar

Geschreven door Frédéric Kevers op 05-10-2021

Piëch Automotive stelt de GT voor, die afgeleid is van de conceptcar Mark Zero en die een voor een elektrische sportwagen erg laag gewicht en onthutsende prestaties belooft.

Het Zwitserse Piëch Automotive gaat een testfase in met een eerste rijdende prototype van zijn GT, een elektrische coupé die nauw is afgeleid van de conceptcar Mark Zero. Met een gewicht van minder dan 1.800 kilo, een vermogen van 600 pk en een batterij die in een recordtijd zou kunnen worden opgeladen, belooft deze Piëch GT prestaties van een erg hoog niveau. De lancering van het model is gepland voor 2024.

3 motoren en 3 seconden

Geen vermogen met vier cijfers of buitenaardse prestaties, wat de degelijkheid van dit Zwitserse aanbod aantoont. Wel een – a priori – meer realistische en ‘rationele’ benadering. De Piëch Mark Zero Concept ontpopte zich tot deze GT, die voor zijn aandrijving een beroep doet op drie elektromotoren, goed voor een gecombineerd vermogen van 600 pk en een tijd van 3 seconden voor het sprintje van 0 tot 100 km/u, aldus de constructeur.

Die prestatie is mogelijk dankzij het ‘pluimgewicht’ van deze bolide, die minder dan 1.800 kilo op de weegschaal zet. Indrukwekkend, als je weet dan een Porsche Taycan een goeie halve ton meer weegt. Qua formaat zit de Zwitserse coupé echter meer in de buurt van een 911, met een lengte van 4.432 mm, een breedte van 1.991 mm en een hoogte van 1.250 mm.

>> Lees ook – Piëch Automotive shopt bij BMW, Porsche en Tesla

Piech Automotive GT

911 in het vizier

Die 911 is trouwens de referentie waaraan de Piëch GT zich spiegelt. De nieuwkomer rekent op zijn relatieve lichtheid – voor een elektrische sportwagen – en zijn compacte formaat om “het typische weggedrag van een sportwagen” te bieden. Dankzij zijn specifieke batterij in de vorm van een T boven op de achteras en centraal in het chassis zou de GT een uitstekende gewichtsverdeling en een erg laag zwaartepunt moeten genieten.

Naast haar ongewone vorm onderscheidt de batterij, van het Chinese Desten, zich met een innoverende technologie, met cellen die lichter zijn en efficiënter qua temperatuurmanagement tijdens het rijden en tijdens het snelladen. 8 minuten zouden volstaan om de batterij op te laden van 10 tot 80 procent, terwijl het maximale rijbereik bijna 500 kilometer zou bedragen.

>> Lees ook – Piëch Automotive: razendsnelle oplaadtijd voor de Mark Zero

Productie in 2024

LHet eerste rijdende prototype werd gebouwd en zal nu dynamisch worden getest. Een tweede exemplaar zal in 2022 het licht zien, het jaar nadien verschillende andere. Het doel is om in 2024 de serieproductie op te starten en 1.200 exemplaren te verkopen via een zestigtal geselecteerde verkooppunten, terwijl ook de dienst na verkoop zal worden toevertrouwd aan erkende specialisten.

 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten