Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Porsche Mission E betrapt tussen een rij Tesla’s

Geschreven door David Leclercq op 04-10-2017

Porsche werkt dag en nacht aan zijn befaamde Mission E, de zuiver elektrische berline die de degens moet gaan kruisen met de Tesla Model S. We hebben hem zopas op heterdaad betrapt.

Porsche opent het vizier op Tesla. Op dit moment verkeert het project nog in zijn ontwikkelingsfase, terwijl het merk zijn berline zo snel mogelijk op de markt wil brengen. We hebben het dan niet over 2025 zoals zoveel merken, maar wel 2019, dus over minder dan 2 jaar.

Benchmarking

Het verrast dan ook niet dat de Mission E is betrapt tijdens een sessie ‘benchmarking’ of vergelijkingswerk met de concurrentie, want hij werd rechtstreeks tegenover zijn potentiële rivalen gezet, de Tesla Model S en X. De Model S is een echte gezinsberline met 5 zitplaatsen en dus vragen we ons af of Porsche vergelijkbare plannen heeft. De Panamera was aanvankelijk enkel met 4 plaatsen verkrijgbaar en ook de conceptcar voor de Mission E had maar 4 aparte stoelen.

85.000 euro

Onlangs gaf Porsche nog een ruwe schatting van de prijs van het model, dat over 2 jaar op de markt komt. In zijn basisversie zou die rond de 85.000 euro gaan kosten, wat toch wat duurder is dan de Tesla. De Mission E wil zich vooral onderscheiden door zijn ingebouwde lader met een vermogen van 800 Volt, waardoor de batterij in slechts 15 minuten voor 80 procent kan worden gevuld.

Droom of werkelijkheid?

Al wordt vandaag gefluisterd dat die laatste het productiestadium misschien niet haalt. Maar los daarvan zou de auto een theoretisch rijbereik krijgen van zo’n 500 kilometer, wat laat vermoeden dat de batterij zo’n 90 kWh kan opslaan. Later zou een versie met een kleinere batterij volgen. De prestaties zouden allesbehalve kinderachtig zijn, met een sprint van 0 naar 100 km/h in 3,5 seconden. Al zou deze benchmarkingsessie Porsche ertoe kunnen aanzetten om dat prestatiepeil nog fors op te voeren, om toch op zijn minst het niveau van de Model S te halen of misschien zelfs te overtreffen.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten