Porsche gaat voor de troon van de performance-SUV's door een nog krachtigere en dynamisch capabelere Porsche Cayenne Turbo Coupé te bouwen. De Lamborghini Urus zit daarmee duidelijk in het vizier van Porsche, maar ook de Audi RS Q8 zal op zijn plaats worden gezet. Op het programma staat het klassieke recept: meer vermogen, een geoptimaliseerd chassis en een meer uitgekiende aerodynamica.
>>> Ontdek hier alle prijzen van de Porsche Cayenne (Coupé)
Urus als doelwit
Bij de super-SUV's heeft de Volkswagen-groep het leeuwendeel in handen met de Audi RS Q8, Bentley Bentayga Speed, Lamborghini Urus en de Porsche Cayenne Turbo (Coupé). Maar Porsche was duidelijk niet blij met het feit dat het niet aan de top van deze hiërarchie stond. Daarom heeft het merk uit Zuffenhausen besloten om het potentieel van de Cayenne Turbo Coupé te vergroten en er de referentie in zijn segment van te maken. Het aangewezen doelwit is niemand minder dan zijn Italiaanse neef met de stier.
640 pk twin-turbo V8
Om de prestaties van zijn grote SUV te verbeteren, verhoogt Porsche het vermogen van de 4.0 twin-turbo V8 tot 640 pk, een winst van 90 pk die hem tussen de Audi RS Q8 (600 pk) en de Lamborghini Urus (650 pk) brengt, die dezelfde motor en hetzelfde platform delen. Met 850 Nm zal het de kolos niet ontbreken aan middelen om als een speer te gaan. Maar bij Porsche weet men dat vermogen niets is zonder een goed chassis.
Lichter, dynamischer
Er is hard gewerkt aan het gewicht van dit monster, dat enkele elementen van het Lightweight Sport pack (als optie verkrijgbaar op de normale Cayenne Turbo Coupé) omvat, om onder de 2.200 kilo te blijven. Om de traagheid van zo'n bewegende massa onder controle te houden, is het actieve rolstabilisatiesysteem Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) herzien voor een betere carrosseriebeheersing in de bochten.
Deze verbeterde stabiliteit wordt gecombineerd met een meer dynamische vooras, zoals Lars Kern, de testrijder van Porsche die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van deze 'super-Cayenne Coupé', bevestigt: "In vergelijking met de Cayenne Turbo Coupé zijn de voorwielen nu een halve duim breder en is het negatieve camber met 0,45 graden verhoogd om een groter contactoppervlak te bieden voor de 22-duims sportbanden die speciaal voor dit model zijn ontwikkeld."
De juiste aerodynamica
De duivel zit in de details, en Porsche heeft dat begrepen door specifieke aerodynamische elementen te ontwikkelen voor deze gepeperde versie van de Cayenne Turbo Coupé. Het prototype draagt nog steeds een gedeeltelijke camouflage, zodat we de details niet precies kunnen zien, maar we kunnen een herziene voorbumper raden met specifieke inkepingen om de motor- en remkoeling te optimaliseren en een agressievere spoilerlip, een hogere actieve spoiler aan de achterzijde en een herontworpen diffuser met centrale uitlaatpijpen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!