Praga is een Tsjechisch bedrijf dat gespecialiseerd is in racewagens en waarvan de oorsprong 115 jaar teruggaat. Vandaar de naam Bohema voor zijn nieuwe hypercar. De Praga Bohema is echter niet ontworpen om de wereld rond te rijden, maar om scherpe tijden te jagen op het circuit, om achteraf er gewoon mee naar huis te kunnen rijden. Om het rijgedrag van de auto te garanderen, deed Praga een beroep op de Frans-Zwitserse ex-F1-coureur Romain Grosjean. Een goede referentie voor een hypercar met 700 pk op een gewicht van nog geen ton!
>> Lees ook - Mercedes-AMG One breekt record Nürburgring
Hart van de Nissan GT-R
De Praga Bohema, met de lijn van een prototype voor de 24 uur van Le Mans, is opgebouwd rond een carbon monocoque die plaats biedt aan twee personen - zij het in een krappe ruimte - en is bekleed met een carrosserie van hetzelfde materiaal. Dankzij deze lichtgewicht constructie weegt de auto minder dan een ton, 982 kg om precies te zijn, met alle vloeistoffen maar zonder benzine.
Deze hypercar wordt niet aangedreven door een hybride aandrijflijn of een donderende V12, maar door de 3.8 V6 met dubbele turbo van de Nissan GT-R, opgepompt tot 700 pk door tuner Litchfield Engineering. Hoewel dit ver afstaat van het vermogen van de nieuwste hypercars van dit moment, met 1.000 pk of meer, zorgt dit vermogen voor een zeer gunstige pk-gewichtsverhouding. Aangezien Praga de ontwikkeling van de auto echter nog niet heeft afgerond, blijven de Tsjechen zeer discreet over de prestaties van de Bohema.
>> Lees ook - Top 7: Nissan GT-R wordt 15 jaar
Zo snel als een GT3
Het enige wat we weten is dat de Praga Bohema 900 kg aan downforce kan genereren bij 250 km/u en naar verluidt een topsnelheid heeft van meer dan 186 mph, of 300 km/u. Praga geeft nog geen sprinttijden, maar er wordt gesteld dat de Bohema in staat zou zijn om op het circuit dezelfde tijd te rijden als een GT3-racewagen. Een knappe prestatie, zeker als je beseft dat dit met straatbanden zou moeten lukken. Want de Praga Bohema wordt gehomologeerd voor gebruik op de openbare weg.
Het zit dus goed met het race-DNA van deze Tsjechische hypercar, die mede werd ontwikkeld door voormalig F1-coureur Romain Grosjean, die de afgelopen twee seizoenen in Indycar in de Verenigde Staten racete. Niet meer dan logisch voor een auto wiens lijnen werden fijngeslepen in de windtunnel van een F1-team - vermoedelijk die van Sauber.
Prijs en levering
De ontwikkeling van de Praga Bohema wordt momenteel afgerond ter voorbereiding van de homologatie. De productie zal naar verwachting in 2023 van start gaan en volgend jaar worden ongeveer tien auto's geproduceerd. Daarna zal het tempo toenemen tot 20 auto's per jaar tot een maximum van 89 stuks, ter ere van de 89e verjaardag van de overwinning van een Praga in de Tsjechoslowaakse 1000 Mijl-race in 1933. De Bohema krijgt een vanafprijs van 1,28 miljoen euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!