Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Renault Zoé: R.S.-versie mogelijk

Geschreven door David Leclercq op 21-04-2016

Het is een beetje paradoxaal, maar Renault zou wel een opgepepte versie met R.S.-logo kunnen lanceren van zijn elektrische stadsauto Zoé. Op voorwaarde tenminste dat het probleem met het rijbereik opgelost kan worden.

De Renault Zoé zou mogelijk onder handen genomen worden door Renault Sport, om tot betere prestaties te komen. Het idee is misschien lachwekkend, maar Renault meent het echt wel. Want momenteel wordt een dergelijke versie onder de loep genomen en hebben verschillende prototypes "veelbelovende" resultaten opgeleverd, aldus de constructeur.

Kleinere motor

Het idee is tot de verbeelding van de Renault-ingenieurs beginnen spreken toen de Zoé vorig jaar een kleinere en dus minder plaats rovende motor kreeg, die intern ontwikkeld werd (voordien maakte hij gebruik van een elektromotor van Continental), maar ook uitgerust werd met een krachtigere sturing. De enige rem op het project is momenteel een probleem met het rijbereik, dat logischerwijs sterk daalt. 

Onbeslist

Er werd momenteel nog geen beslissing genomen over de Zoé R.S., maar Patrice Ratti, de baas van Renault Sport, heeft wel de voordelen en nadelen van het project op een rijtje gezet. Zo gaf hij aan dat "de prestaties veelbelovend zijn en de afstelling van het chassis zeer makkelijk gebeurt, want de onderdelen van de Clio R.S. kunnen aangepast worden voor de Zoé". Het enige minpunt is dat bij excellente acceleraties en hernemingen op circuit de batterij slechts 13 tot 14 minuten meegaat, wat helemaal niet voldoende is om onze klanten tevreden te stellen", voegde Ratti toe. De uitdaging zit hem dus daar, wetende dat de groep ook over een batterij beschikt met een grotere capaciteit, namelijk die van de Nissan Leaf (30 kWh in plaats van de huidige 22 kWh)...

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten