De Rolls-Royce Spectre wordt de eerste volledig elektrische auto van de Britse autofabrikant, maar het wordt ook de technologisch meest geavanceerde Rolls-Royce ooit. De Spectre zal zijn ontwikkelings- en betrouwbaarheidsprogramma voortzetten voordat hij in 2024 op de markt komt, met 2,5 miljoen rijkilometers, waarvan een kwart aan de Franse Rivièra, een geliefde streek bij de klanten van het merk.
LEES OOK Rolls-Royce Spectre is 100% elektrische opvolger Wraith
Hightech
Rolls-Royce geeft nog geen informatie vrij over het vermogen, het gewicht, de prestaties of de technische specificaties van zijn elektrische architectuur, maar de constructeur heeft toch al enkele interessante gegevens onthuld over de Spectre, die naar verluidt een grote stap voorwaarts zal betekenen op het vlak van dynamiek en technologie.
"Deze elektrische supercoupé wordt de eerste volledig elektrische super-de-luxe auto met een positionering als continentale tourer." (Rolls-Royce)
De grote elektrische coupé zou aanzienlijk stijver zijn dan de huidige modellen, dankzij een aluminiumstructuur die met stalen elementen is versterkt en waarbij het accupakket rechtstreeks in de structuur wordt geïntegreerd. Dat zou moeten resulteren in een nauwkeuriger dynamisch gedrag en een nog beter comfort. Het weggedrag is ook een van de aspecten die zullen worden geoptimaliseerd op de kleine wegen van Zuid-Frankrijk, waar de vierwielbesturing van pas zal komen in de smalle straatjes en haarspeldbochten die de regio rijk is.
De Rolls-Royce Spectre zal ook kunnen rekenen op een oerwoud van sensoren om zijn hulpverlening efficiënter te maken, want de constructeur kondigt 141.200 relaties zender-ontvanger aan. Dat is drie keer zoveel als bij een huidige Rolls-Royce en stelt het ‘wegleessysteem' in staat om in combinatie met satellietnavigatie de ophanging en rijhulpsystemen sneller en efficiënter voor te bereiden en aan te passen voor een comfortervaring die ongeëvenaard is door welke andere Rolls-Royce productieauto dan ook, met name door op rechte stukken automatisch de antirolstang los te koppelen.
Sculptuur op wielen
Verwacht wordt dat de Rolls-Royce Spectre ook qua koetswerk een waar kunstwerk zal zijn, met panelen die de grootste zullen zijn die de fabrikant ooit heeft geperst. Het zijpaneel dat van de A-stijl tot de achterlichten loopt, is bijvoorbeeld 4 meter lang, terwijl de deuren zonder stijlen 1,5 meter lang zijn. Een record voor Rolls-Royce. Naast de technische uitdaging zou de stijl van de Spectre met een voor zo'n kolos indrukwekkende luchtweerstandscoëfficiënt van 0,25 hebben opgeleverd. Dat zal bijdragen tot zowel het auditieve comfort als de brandstofefficiëntie, een cruciale factor voor een elektrisch voertuig dat voor lange afstanden is ontworpen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!