Seat had eerder al officieel meegedeeld dat de driedeurs- en ST-varianten van de Ibiza geen opvolging kregen, maar was tot nog toe vaag gebleven over een toekomstige sportieve Cupra-versie. Tijdens de voorstelling van de vijfde generatie van de Ibiza aan de Belgische pers werden de leiders van het merk geconfronteerd met vragen over dat onderwerp, waarop ze niet meer hadden geantwoord dan “we denken erover na, maar Seat moet strategische keuzes maken en het aanbieden van een Cupra-variant bovenop de FR 1.5 TSI met 150 pk die al sinds de lancering verkrijgbaar is, is op dit moment geen prioriteit”. Onze Franse collega’s hebben blijkbaar langer doorgevraagd, want tegenover hen zou Seat uiteindelijk hebben toegegeven dat het Cupra-logo wordt geschrapt voor de Ibiza.
Topmodel
Volgens de productmanager van de Ibiza die door onze collega’s op de rooster werd gelegd verliest het segment van de sportieve stadswagens aan interesse en is de investering niet langer te rechtvaardigen. Toch zou het einde van de Ibiza Cupra niet betekenen dat het Cupra-logo dood is. Het zou echter het voorrecht worden van grotere modellen zoals de Leon Cupra, waarvan de verkoopcijfers wel mooi hoog blijven, en de SUV Ateca. Om potten te breken in het B-segment rekent Seat liever op zijn SUV Arona, die tegen het eind van het jaar in de showrooms zou moeten staan.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!