Skoda wordt het eerste merk van de VW-groep dat zich op de low-costmarkt stort. We weten dat de groep al lang met het idee speelt en dat sommigen een Dacia-rivaal verwachtten met Wartburg-merklogo. Skoda zal zich aan het avontuur wagen, zij het met een beetje vertraging. Het eerste budgetmodel was gepland voor 2020, maar zou er nu pas in 2021 komen.
Kleine marges
Het idee is om een specifiek platform te ontwikkelen voor markten met beperkte winstmarges zoals Indië. Dat land zal trouwens als laboratorium dienen. Indië is een bijzonder moeilijke markt en Renault-Nissan is er al stevig geworteld, net zoals Suzuki-Maruti en Hyundai. In 2009 ondernam VW al een poging om in zee te gaan met Suzuki, maar die relatie liep in 2015 op de klippen.
Goedkoop A0-platform
De bedoeling is om het A0-platform te herwerken zodat het project (vooral budgettair gezien) levensvatbaar wordt. Skoda heeft trouwens de leiding genomen bij de ontwikkeling van het MQB A0-platform, maar de Duitse verantwoordelijken verwachten niet dat ze het monopolie van Hyundai of Suzuki zullen kunnen breken of dat ze zullen kunnen wedijveren met Renault en zijn befaamde Kwid. Klaus-Dieter Schuermann, financieel verantwoordelijke bij Skoda, geeft aan dat “Renault zijn eigen weg heeft gevonden, maar dat is niet de standaard die wij onderzoeken”. Hij gaf aan dat de Kwid iets te gesofisticeerd is. Kortom, er is nog een lange weg te gaan tot 2021, maar de definitieve beslissing rond een evolutie van het platform naar een budgetversie wordt binnen 6 maand genomen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!