Ondanks het einde van de samenwerking met PSA voor de drieling Citroën C1/Peugeot 108/Toyota Aygo, werkt Toyota wel degelijk aan een opvolger van zijn kleine stadswagen, al wordt de naam Aygo daarbij niet officieel bevestigd. Het zou daarbij eerder gaan om een 'super-iQ' dan om een nieuwe Aygo qua formaat. De enige zekerheden zijn dat de motoren allemaal 'traditionele' verbrandingsmotoren zullen zijn en dat hij het platform van de Yaris gebruikt.
Slim en zuinig
Terwijl het segment van de mini-stadswagens lijkt te verdwijnen door gebrek aan winstgevendheid, wil Toyota het merk zijn dat zo'n model blijft aanbieden als opvolger van de Aygo. Tot voor kort had Toyota zelfs twee modellen in dit segment onder de Yaris: de Aygo en de iQ, een soort van Japanse Smart. De nieuwe auto zou een mix vormen van beide modellen met de best mogelijke verhouding tussen formaat en binnenruimte.
Om aantrekkelijk te blijven, maar toch winstgevend te zijn, zou Toyota dit model voor een betaalbare prijs op de markt brengen, vanaf zo'n 14.500 euro. Om het prijskaartje laag te houden, heeft de hybridespecialist beslist om deze Aygo-opvolger niet te elektrificeren. Er zou enkel een verbrandingsmotor komen, vermoedelijk de 1.0 driecilinder van de Yaris. In dat geval is het ook waarschijnlijk dat klanten de keuze krijgen tussen een manuele 5-bak en een CVT-automaat.
Familiegezicht
Te zien aan de foto's van de gecamoufleerde prototypes die rondrijden, zou deze 'Aygo' een hogere bodemvrijheid krijgen in vergelijking met zijn voorganger, voor een meer avontuurlijke look. Een variant met vierwielaandrijving moeten we echter niet verwachten, zoals bij de Yaris Cross. Enkel de looks zouden verwijzen naar een cross-over, zoals bij de Audi A1 Citycarver. Het design zou de karaktertrekken van de nieuwe Yaris moeten overnemen, met de brede wielkasten achteraan en de grote grille, terwijl de verticale achterlichten en het stoffen schuifdak van de vorige Aygo worden overgenomen. De overhangen voor en achter zouden tot een minimum worden beperkt om een maximale binnenruimte te bekomen.
Made in Europe
Hoewel deze nieuwe Aygo niet zal genieten van geëlektrificeerde versies, zou hij zijn ecologische voetafdruk en zijn prijs binnen de perken moeten houden dankzij een productie die binnen Europa blijft. In 2019 kondigde Johan van Zyl, baas van Toyota Europe, aan dat de Aygo een opvolger zou krijgen én dat de fabriek in Kolin (Tsjechië) volledig in handen kwam van Toyota. De opvolger van de Aygo zal dus in dezelfde site van de band rollen als zijn voorganger.
Toyota blijft dus een volhouder binnen het A-segment, vermoedelijk dankzij zijn voorsprong in hybride technologie, waarmee het zonder grote moeite de CO2-quota van Europa heeft overleefd en dus nog een stadswagen met verbrandingsmotor kan aanbieden zonder een groot risico op boetes. Waarmee deze toekomstige Aygo dus aan een redelijke prijs kan worden verkocht én er nog marges op kunnen worden gehaald.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!