De Toyota bZ4X is de eerste elektrische auto van 's werelds grootste autofabrikant, maar tegen 2025 moeten er vijftien emissievrije modellen op de markt zijn, waarvan zeven binnen de BZ-familie. De tweede wordt alvast deze BZ3, ofwel de productieversie van de BZ SDN, een van de dertig concepten die op een evenement door grote baas Akio Toyoda werden voorgesteld. Deze elektrische sedan wordt een directe rivaal van de Tesla Model 3.
Kleine broer van bZ4X
Volgens de beelden die door een Chinese overheidswebsite zijn vrijgegeven, heeft de bZ3 dezelfde stijltaal als de bZ4X, met lijnen die worden gekenmerkt door scherpe hoeken en complexe oppervlakken. Achteraan maakt de gordellijn een knikje opwaarts, terwijl het dak zijn aanhoudende kromming lijkt te stoppen een eindje boven het kofferdeksel, naar verwachting een klassieke achterklep. Deze vormen blijven trouw aan het concept en we vinden voor- en achteraan ook de koplampen terug die verbonden zijn door een lichtstrook. Opvallend nog is de korte gebogen motorkap, geprangd tussen de randen van de voorste wielkasten.
Van het interieur zijn nog geen foto's gelekt, maar de bZ3 zou hetzelfde dashboard en dezelfde inrichting krijgen als de bZ4X, althans aan de voorkant. Toyota zal waarschijnlijk de optie van een yoke-stuurwiel aanbieden in plaats van de traditionele ronde hoepel.
>> Lees ook - Toyota bZ4X en Subaru Solterra: terugroepactie en rijverbod
Voor eind 2023?
De Toyota bZ3 staat op het e-TNGA-platform, dat al wordt gebruikt door de bZ4X en de Subaru Solterra, en zal naar verwachting ongeveer 4,65 meter lang worden, ongeveer dezelfde maat als de Tesla Model 3. Volgens de Chinese website zou het gaan om een voertuig met achterwielaandrijving, uitgerust met een elektrische motor die 181 of 240 pk ontwikkelt. Maar dit zijn de specificaties voor de Chinese markt, voor de aandrijflijn verwachten we vooral een overeenkomst met de bZ4X zoals die in Europese showrooms staat.
De 204 pk, 265 Nm sterke motor zou dan worden gekoppeld aan een 71,4 kWh accupakket. Maar omdat de sedan aerodynamischer en wellicht lichter is dan de cross-over zal hij naar verwachting iets meer actieradius bieden. We verwachten meer dan 450 kilometer volgens de WLTP-norm, terwijl snelladen op gelijkstroom tot 150 kW mogelijk zou moeten zijn. De topsnelheid van Toyota's elektrische sedan zou beperkt blijven tot 160 km/u en 0-100 km/u zou iets meer dan 8 seconden duren. Ver verwijderd van de prestaties van de Tesla. Het is niet ondenkbaar dat er ook een vierwielaangedreven variant (bZ3X?) op de planning komt, die dan wellicht 217 pk en 336 Nm krijgt.
De Toyota bZ3 wordt vanaf 2023 verkrijgbaar in China, maar zal naar verwachting pas eind 2023 of begin 2024 in Europa en de VS op de markt komen. De prijzen zal wellicht dicht bij die van de bZ4X aanleunen. Zijn hoofddoel wordt om - althans in verkoop - het Japanse alternatief voor de Tesla Model 3 te zijn, ook in China een overpopulaire EV.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!