Sinds de kleine tweeling Subaru BRZ/Toyota GT86 op de markt kwam krijgen ze niets dan lof voor hun evenwicht en hun dynamische rijplezier. Alleen hun 2.0-boxermotor van 200 pk wordt af en toe op de korrel genomen. Omdat het chassis zo efficiënt is, lijkt dit atmosferische blok wat pit te missen om de meest veeleisende bestuurders te plezieren. Toyota en Subaru hebben tot op heden altijd geweigerd om een meer gespierde versie te ontwikkelen om dat probleem te ondervangen, maar lijken de kritiek toch ter harte te nemen. Volgens de Japanse krant The Japan Times zijn beide merken namelijk begonnen aan de ontwikkeling van de volgende generatie van de achterwielaangedreven coupé en zou die een nieuwe 2.4-boxermotor krijgen. Die zou krachtiger zijn en het zwaartepunt van de nieuwkomer nog verlagen. Het zou echter wel nog even duren voor je zo’n snellere GT86 of BRZ kan bestellen, want hoewel de huidige generatie al uit 2012 stamt, komt aflossing pas in 2021. Al mogen we tegenwoordig al blij zijn dat Toyota en Subaru niet van plan zijn om het project volledig op te doeken gezien de eerder ‘anekdotische’ verkoopcijfers van de kleine sportcoupé. In 2017 zou Toyota volgens The Japan Times bijvoorbeeld maar 7.200 exemplaren van de GT86 hebben verkocht.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!