Om te kunnen deelnemen aan het FIA GT-kampioenschap moesten de racewagens gebaseerd zijn op een voor de openbare weg ontwikkelde sportwagen, een regel die een heleboel constructeurs creatief zouden ontwijken door het bouwen van een gelimiteerde reeks homologatiespecials. Zoals Porsche, dat in 1996 op de proppen kwam met de 911 GT1 Straßenversion. De raceversie zou 47 van de 135 wedstrijden waaraan hij deelnam ook winnen, waaronder de 24 Uur van Le Mans in 1998.
Die Porsche 911 GT1 Straßenversion krijgt een moderne remake van het Britse Tuthill, die GT One gedoopt werd. Het design van het volledig in koolstofvezel vervaardigde koetswerk is van de hand van Florian Flatau, de Amerikaanse ontwerper die zijn talent al eerder toonde bij Singer.
To turbo, or not to turbo
Over de technische basis wordt niet gecommuniceerd, maar weet dat de originele GT1 de voorzijde van de 993 combineerde met de achterkant van de 962. Tuthill heeft het over een ophanging met double wishbones voor- en achteraan. De motor ligt hoe dan ook centraal achterin, en niet achter de achteras - zoals dat traditioneel het geval is voor de Porsche 911.
Je kan de Tuthill GT One bestellen in twee specificaties, telkens gebaseerd op een boxermotor met zes cilinders en een inhoud van 4 liter. De atmosferische variant houdt het bij 500 pk, terwijl de drukgevoede variant meer dan 600 pk verzamelt. Je kan opteren voor een manuele versnellingsbak of voor een gerobotiseerde transmissie met dubbele koppeling.
Tuthill plant een oplage van 22 exemplaren en belooft een aerokit die extra downforce ontwikkelt, zodat deze moderne Straßenversion ook op het circuit kan schitteren. Maar het is géén homologatiespecial, zoals de originele Porsche 911 GT1 dat wel had.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!