Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Verwachte modellen voor 2022: van Bentley tot BMW

Deel 2 van ons overzicht van de nieuwe modellen die we in 2022 verwachten, van Bentley tot BMW.

Bentley

Behalve de lancering van de plug-inhybride Flying Spur heeft Bentley geen officiële aankondigingen voor 2022. Op langere termijn verwachten we als eerste grootste nieuwigheden een plug-inversie van de Continental GT, in afwachting van een Bentley die enkel op elektriciteit rijdt.   

Verwacht in 2022: Flying Spur Hybrid 

Hij werd al voorgesteld in 2021, maar de lancering vindt pas begin 2022 plaats: de nieuwe Flying Spur Hybrid verenigt een 2.9-V6-benzinemotor met een elektromotor, die samen 544 pk en 750 Nm naar de vier wielen sturen. De sprint van 0 tot 100 km/u wordt afgewerkt in 4,3 seconden en de batterij van 18 kWh staat garant voor een elektrisch rijbereik van ongeveer 40 kilometer. Helaas ligt de CO2-uitstoot te hoog, waardoor zelfstandigen of ondernemingen deze versie maar beperkt fiscaal mogen aftrekken. 

2022 Bentley Flying Spur Hybrid

Verwacht in 2022: Bentley Coupé by Mulliner

Het blijft niet bij de Bentley Bacalar, de Mulliner-afdeling van het Britse prestigemerk zou inmiddels bezig zijn aan een tweede coachbuild. Geen Convertible deze keer, maar een Coupé. En die zou zich baseren op de technische fundamenten van de Bentley Continental GT Speed. Het wordt een soort ode aan die W12, die binnenkort uit productie genomen zal worden.

Bentley EXP100 Concept

BMW

Terwijl 2021 in het teken van de vernieuwde BMW 4 Reeks stond (inclusief de sportieve M4 en de elektrische i4), zal volgend jaar gewijd zijn aan de vernieuwing van de 2 Reeks, met de nieuwe eenvolumer (Active Tourer) en de nieuwe Coupé.

Daarnaast zal BMW een X5-vloot op waterstof testen en werkt de constructeur aan een nieuwe BMW 7 Reeks. Op de aflossing van de huidige 5 Reeks moeten we allicht nog wachten tot 2023, de facelift van de BMW 3 Reeks staat wellicht wel al op de planning voor 2022. Het wordt vooral uitkijken naar de M3 Touring. En dan zijn er natuurlijk de elektrische iX M50 en de plug-inhybride XM, het eerste specifieke M-model sinds de BMW M1.

Verwacht in 2022: BMW 2 Reeks Coupé

Goed nieuws voor de diehard-BMW-fans: de nieuwe 2-Reeks, die in Mexico van de band rolt, blijft trouw aan zijn achterwielaandrijving (of vierwielaandrijving voor bepaalde versies). De 2-Reeks Coupé rust voortaan namelijk op het platform van de grotere 3- en 4-Reeks. Daardoor behoudt hij ook de 3.0-zescilindermotor (M240i met 374 pk, 0-100 km/u in 4,3 seconden), die op termijn ook zal dienstdoen voor een M2-versie.

Daarnaast zijn er de klassieke viercilinders op benzine (220i met 184 pk) en diesel (220d met 190 pk en mildhybride technologie). Van plug-inhybride versies is daarentegen geen sprake. Noch van handgeschakelde versnellingsbakken trouwens: alle uitvoeringen beschikken over een achttrapsautomaat.

Bij de generatiewissel wordt de BMW 2 Coupé 10 centimeter langer (4,54 meter), waarvan 5 centimeter in de wielbasis schuilt. Dat komt het plaatsaanbod achterin ten goede, maar ook de koffer wint 20 liter (390 liter). Hij kan bovendien worden uitgebreid dankzij de in drie delen neerklapbare achterbank. De leveringen gaan begin 2022 van start.  

2022 BMW Série 2 Coupé

Verwacht in 2022: BMW 2 Reeks Active Tourer 

BMW vernieuwt zijn eenvolumer. De afmetingen evolueren nauwelijks (+ 3 centimeter, hetzij 4,38 meter), maar het platform is nieuw en het interieur krijgt een volledige make-over: voortaan heeft de Active Tourer twee grote schermen op het dashboard en een zwevende console tussen de voorpassagiers.

De grootste troef van het model blijft echter zijn moduleerbaarheid, dankzij de verschuifbare en kantelbare achterbank. De koffer evolueert niet, maar blijft interessant in verhouding tot de buitenafmetingen (470 liter, of 405 liter voor hybrides). De lange versie met zeven plaatsen (Gran Tourer) keert daarentegen niet meer terug.

Onder de motorkap liggen benzinemotoren (170 of 218 pk) en diesels (150 pk), die standaard worden gekoppeld aan een automaat. Verder verwachten we tegen de zomer van volgend jaar twee oplaadbare hybrideversies (225xe met 244 pk en 230xe met 326 pk). Hun nuttige batterijcapaciteit van 14,9 kWh moet een officieel elektrisch rijbereik tot 80 kilometer mogelijk maken.  

2022 BMW Série 2 Active Tourer

Verwacht in 2022: BMW iX5 Hydrogen 

Hoewel BMW zijn elektrische gamma verder ontwikkelt, interesseert het merk zich ook voor auto’s op waterstof, getuige daarvan dit iX5-prototype op basis van de huidige X5. Het model is uitgerust met twee versterkte waterstoftanks: één in de transmissietunnel en één onder de achterbank. Zij bevatten tot 6 kilogram vloeibaar H2 onder een druk van 700 bar.

De brandstofcel zet de waterstof om in elektriciteit om de wagen aan te drijven. Het totale vermogen bedraagt 374 pk. Het grote voordeel van waterstofauto’s is dat ze qua rijbereik niet hoeven onder te doen voor de beste elektrische modellen, terwijl ze op 3 tot 4 minuten kunnen worden volgetankt. Het grote nadeel is dat er momenteel nog weinig waterstoftankstations zijn. Deze iX5 zal in eerste instantie trouwens enkel worden verkocht in kleine reeksen voor wagenparken die BMW zelf selecteert. Over de prijs van het model wordt in alle talen gezwegen.    

2022 BMW iX5 Hydrogen

 

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten