Toyota
De Japanse reus is ‘s werelds grootste autobouwer. Toyota, dat op alle fronten en in (bijna) alle landen aanwezig is, evolueert langzaam in de richting van elektromobiliteit, maar weigert al zijn eieren in één mandje te leggen en gelooft nog steeds in de toekomst van de verbrandingsmotor.
Het wordt een belangrijk jaar voor Toyota, dat in de lente van 2022 zijn eerste elektrische auto voor Europa zal lanceren: de SUV bZ4X. Eveneens gepland voor het voorjaar zijn de opvolger van de stadsauto Aygo en de sportieve coupé GT86. Later dit jaar doet de Corolla Cross zijn intrede, een compacte cross-over van het formaat Hyundai Tucson.
Verwacht in 2022: Toyota bZ4X
De bZ4X is het eerste lid van de bZ-familie (voor ‘Beyond Zero’), Toyota’s nakende generatie volledig elektrische voertuigen. Deze SUV werd samen met Subaru ontwikkeld (dat de auto zal aanbieden onder de naam Solterra). De bZ4X is iets langer dan een RAV4 en pakt uit met een futuristische look.
Binnenin kan het stuurwiel worden vervangen door een joystickachtige ‘stuurknuppel’ als in een vliegtuig wanneer je kiest voor het volledig elektrische stuursysteem (steer-by-wire), dus zonder mechanische verbinding met de wielen. Een halve stuuromwenteling zal daarbij volstaan voor een maximale stuurhoek.
Het model zal verkrijgbaar zijn met voorwielaandrijving (en één elektromotor van 204 pk) of met vierwielaandrijving (en twee motoren, die samen 217 pk ontwikkelen). De 71,4 kWh-batterij zou een theoretisch rijbereik van meer dan 450 kilometer bieden. Naast fatsoenlijke oplaadcapaciteiten (tot 11 kW bij wisselstroom en 150 kW bij gelijkstroom) zal Toyota ook zonnepanelen op het dak aanbieden. Daarmee zou de auto louter op de geleverde zonne-energie jaarlijks tot 1.800 kilometer kunnen afleggen... afhankelijk van het klimaat weliswaar. De bZ4X wordt in de lente te koop.
Verwacht in 2022: Toyota Corolla Cross
Met zijn lengte van 4,46 meter werpt de Corolla Cross zich op als geknipte rivaal voor de bestsellers in het segment van de compacte SUV’s – de Hyundai Tucson, Nissan Qashqai en Volkswagen Tiguan. Het model komt er enkel als hybride, met een tweeliter-benzine als basis en in totaal 197 pk sterk. Ook een vierwielaangedreven variant, met een bijkomende elektromotor op de achteras, staat op de planning. In het interieur trekt vooral het digitale instrumentenpaneel van 12,3 duim de aandacht, als aanvulling van het 10,5 duim grote aanraakscherm van het geconnecteerde multimediasysteem. De Corolla Cross komt in het najaar naar België.
Verwacht in 2022: Toyota Aygo X
De nieuwe generatie van de stadsauto Aygo rust op het platform van de Yaris en staat hoger op zijn poten, waardoor hij eruitziet als een mini-SUV. Hij blijft echter een flink stuk korter dan de Yaris Cross. De aandrijving van deze Toyota Aygo ‘X’ (uitgesproken als ‘Cross’) blijft klassiek: in de neus ligt nog altijd de 73 pk sterke 1.0-driecilinder op benzine, zonder enige elektrische ondersteuning. Een keuze die werd gemaakt om de prijs laag te houden. Ook de basic kunststoffen dragen daartoe bij... De Aygo X wordt deze lente verwacht.
Verwacht in 2022: Toyota GR86
Zeg niet meer GT86, maar wel GR86... Een andere naam, maar de geest van de voorganger is gebleven. Dit is een kleine coupé zoals we ze niet vaak meer zien: een lichte en efficiënte sportwagen die veel rijplezier biedt zonder al te krachtig te zijn. Deze nieuwe generatie blijft trouw aan de achterwielaandrijving (inclusief een mechanisch sperdifferentieel) en aan de atmosferische boxermotor van Subaru-makelij.
Met zijn grotere cilinderinhoud van 2,4 liter levert hij nu 231 pk en 250 Nm. Dat vermogen wordt overgebracht via een handgeschakelde of automatische versnellingsbak, in beide gevallen met zes versnellingen. Het vernieuwde chassis heeft een 50 procent betere torsiestijfheid en het geheel weegt net iets meer dan 1.300 kilogram. De eerste leveringen zijn gepland voor dit voorjaar.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!