Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Verwachte modellen voor 2022: van Ferrari tot Ford

Deel 5 van ons overzicht van de nieuwe modellen die we in 2022 verwachten, van Ferrari over Fiat tot Ford.

Ferrari

In 2022 zal de nieuwe 296 GTB worden gelanceerd. Ook verwachten we in de nabije toekomst een SUV (het Purosangue-project), waarvan al geregeld gecamoufleerde testprototypes worden gespot. Dat model positioneert zich als concurrent voor de Aston Martin DBX, Bentley Bentayga en Lamborghini Urus. 

 Ferrari heeft zich al op de hybride gestort (SF90 en 296 GTB), maar aan zuiver elektrische modellen is het merk met het steigerende paardje nog niet toe. De constructeur kondigde wel een zuiver elektrisch model aan tegen 2025, maar we weten nog niet of dat een sportwagen dan wel een SUV wordt.  

Verwacht in 2022: Ferrari 296 GTB

Ferrari keert terug naar de V6-motor om zijn CO₂-uitstoot (lichtjes) te verlagen. Het vermogen blijft echter onaangetast: de 2.9-V6-biturbo van de 296 ontwikkelt 663 pk bij 8.000 o/m, waardoor hij het rendement van een competitiemotor evenaart. Deze V6 wordt bovendien bijgestaan door een elektromotor van 167 pk. In totaal stuurt deze plug-inhybride Ferrari dus 830 paarden naar de achterwielen. Dat volstaat voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 2,9 seconden en een topsnelheid van 330 km/u. De 296 GTB kan ook 25 kilometer zuiver elektrisch afleggen. Bovendien houdt hij zijn gewicht binnen de perken (1.470 kilogram), zodat de levendigheid gevrijwaard zou moeten blijven.  

2022 Ferrari 296 GTB

Fiat

Het komende jaar zal gewijd zijn aan de lancering van verscheidene speciale reeksen (waaronder de elektrische 500 Red). De 500X en vijfdeurs-Tipo krijgen van hun kant een microhybrideversie met 48-voltbatterij. De grootste nieuwigheid is echter de comeback van de Ulysse, een auto op maat van grote gezinnen. Later in het jaar kan ook de nieuwe generatie van de bestelbreak Doblo volgen, die zijn platform zal delen met de Citroën Berlingo, Peugeot Partner en Opel Combo.  

Verwacht in 2022: Fiat Ulysse 

In de jaren negentig had Fiat de eenvolumer Ulysse in zijn gamma, concurrent voor de Renault Espace. Er volgde nog een tweede generatie, die ook alweer in 2010 uit de catalogus verdween. In 2022 maakt het model echter zijn comeback, zij het dan in de vorm van een grote bestelbreak. De nieuwe Ulysse is namelijk afgeleid van de bestelwagen Scudo, die op zijn beurt gebaseerd is op de bestelwagens van de PSA-groep (Citroën Jumpy/SpaceTourer, Peugeot Expert/Traveller en Opel Vivaro/Zafira Life)... die hun platform ook delen met de Toyota ProAce/ProAce Verso. De Ulysse en de Scudo worden verkrijgbaar met diesel- en elektromotoren, maar van een benzine of oplaadbare hybride is geen sprake. Deze modellen zullen in Frankrijk van de band rollen en arriveren begin 2022 in de Belgische showrooms. 

2022 Fiat Ulysse - Scudo

Ford

Vanuit commercieel oogpunt is de grootste nieuwigheid voor 2022 de facelift voor de Fiesta en Focus – twee cruciale modellen voor het merk. Een andere langverwachte nieuwigheid is de bestelbreak Tourneo Connect, die voortaan een kloon wordt van de Volkswagen Caddy. In het gamma bedrijfsvoertuigen verwachten we volgend jaar ook een nieuwe Ranger, evenals de elektrische versie van de Transit: zijn batterij met een nuttige capaciteit van 67 kWh zou een rijbereik tot 350 kilometer bieden.   

Verwacht in 2022: Ford Fiesta (facelift)

Bijna vijf jaar na zijn lancering poedert de kleinste Ford uit het gamma (die nog altijd verkrijgbaar is als drie- en vijfdeurs) zijn neus, met een logo dat van de onderkant van de motorkap naar het radiatorrooster verhuist. Daarnaast krijgt de voorkant een andere stijl naargelang van de uitvoering (ST-Line, Active, enzovoort) om de verschillende persoonlijkheden in de verf te zetten. In het interieur maakt een digitaal instrumentenbord (12,3 duim) zijn opwachting. Onder de motorkap beperkt het gamma zich tot driecilinderbenzinemotoren, van de basisversie met 75 pk tot de sportieve ST met 200 pk.   2022 Ford Fiesta ST

 Verwacht in 2022: Ford Focus (facelift)

De Focus, die in 2018 werd gelanceerd, krijgt voor het nieuwe jaar een facelift cadeau, met een licht hertekende neus en een verfijnd interieur, dat zich onder meer onderscheidt door een moderner multimediasysteem (Sync4), gekoppeld aan een enorm horizontaal scherm van 13,2 duim. Onder de motorkap verandert er weinig, maar de 1.0 EcoBoost-microhybrideversies met 48-voltbatterij (125 of 155 pk) werken voortaan ook samen met de zevenversnellingsbak met dubbele koppeling.

Eveneens het vermelden waard is dat de krachtige ST-versie (vijfdeurs en break) in de catalogus blijft, nog steeds gewapend met zijn 280 pk sterke 2.3-turbo. Van een oplaadbare hybrideversie is echter geen sprake. De eerste leveringen van de gefacelifte Focus zijn gepland voor de lente van 2022.   

2022 Ford Focus

Verwacht in 2022: Ford Tourneo Connect

Onder zijn Ford-logo is de nieuwe Tourneo Connect in realiteit een kloon van de Volkswagen Caddy. Dat merk je ook in het interieur, dat is afgewerkt naar Volkswagen-normen (een troef...). Zelfs het multimediasysteem en de digitale cockpit (10,25 duim) werden overgenomen van de Caddy. Hetzelfde geldt voor de motoren, zowel aan benzinezijde (1.5-turbo met 114 pk) als aan dieselzijde (2.0-turbo met 102 of 122 pk). Vierwielaandrijving wordt eveneens aangeboden (op de diesel met 122 pk), net als een semiautonoom rijhulpsysteem.

De Tourneo Connect wordt leverbaar in twee koetswerkversies, die allebei tot zeven inzittenden kunnen vervoeren. Op esthetisch vlak wordt er onderscheid gemaakt tussen een meer klassieke, een dynamische (Sport) of een avontuurlijke (Active) variant. De eerste leveringen zijn gepland voor begin 2022. De prijzen liggen iets lager dan die van de Caddy, ondanks het feit dat beide modellen technisch identiek zijn. Ongetwijfeld een verleidelijk aanbod. 

2022 Ford Tourneo Connect

Verwacht in 2022: Ford Ranger 

De tien jaar oude Ranger geeft volgend jaar de fakkel door. De nieuwe pick-up werd ontwikkeld door de Australische afdeling van Ford. Zijn look is geïnspireerd op die van de Amerikaanse F-150, vandaar het immense radiatorrooster. De nieuwe Ranger werd 5 centimeter breder en wordt leverbaar met verscheidene dieselmotoren: een 2.0-turbo en -biturbo en een 3.0-V6. Permanente vierwielaandrijving wordt eveneens verkrijgbaar.

Het interieur van deze pick-up oogt elegant, met een digitaal dashboard en een groot verticaal scherm in het midden. De nieuwe Ranger komt eind 2022 naar Europa. Naar aanleiding van het partnerschap met Volkswagen deelt deze Ford zijn onderstel met de toekomstige Amarok.   

2022 Ford Ranger Widtrak

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten