Land Rover
De grote nieuwigheid voor 2022 is de lancering van de nieuwe Range Rover, die chiquer en hoogtechnologischer werd dan ooit tevoren.
Een trapje lager vinden we voor het einde het jaar ook de gloednieuwe Range Rover Sport. Hij zou in het vierde kwartaal op de markt komen, maar meer weten we momenteel nog niet. Tot slot zou er in de loop van 2022 ook een verlengde Defender 130 kunnen debuteren in Europa. Die zou dan meer dan 5 meter lang worden.
Verwacht in 2022: Range Rover
De Range Rover zit alweer aan zijn vijfde generatie. Hij rust op een nieuw platform en het interieur is een echte cocon, die voor het eerst plaats biedt aan zeven inzittenden (in de lange versie). Onder de motorkap vinden we diesel- en benzinemotoren met zes of acht cilinders.
Ook zijn er twee oplaadbare hybrideversies: zij koppelen een zescilinder-benzinemotor aan een elektromotor om 440 of 510 pk te leveren. Hun enorme batterij met een nuttige capaciteit van 31,8 kWh zou een elektrisch rijbereik tot 100 kilometer verzekeren. Een volledig elektrische variant is gepland voor 2024.
De nieuwe Range Rover werd ook voorzien van een meesturende achteras, zodat hij even kort draait als de compacte Evoque. Ook actieve antirolstangen zijn van de partij, om zowel het comfort op de weg als de terreincapaciteiten te vrijwaren.
Lexus
Dit jaar maakt de nieuwe NX zijn opwachting op onze wegen, een concurrent voor de Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC en Volvo XC60. Verder verwachten we in de loop van dit jaar ook nog de elektrische RZ – zeg maar de Lexus-tegenhanger van de Toyota bZ4X.
Verwacht in 2022: Lexus NX
De Lexus NX verbergt de basis van de Toyota RAV4 onder zijn specifieke koetswerk. Maar ook het interieur is meer verfijnd. Het grote centrale scherm (tot 14 duim) is aanraakgevoelig, een hele vooruitgang qua gebruiksgemak ten opzichte van de touchpadbediening van de oudere Lexus-modellen.
Twee aandrijflijnen zijn beschikbaar: een zelfopladende hybride van 244 pk en een 309 pk sterke plug-inversie, die aanzienlijk duurder is (+7.600 euro met gelijkwaardige uitrusting), maar wel 100 procent fiscaal aftrekbaar is voor zelfstandigen en bedrijven. Zijn 18,1 kWh-batterij biedt een elektrisch WLTP-rijbereik van 72 kilometer.
Lotus
Het grote nieuws voor 2022 is de lancering van de nieuwe Emira, de laatste Lotus met verbrandingsmotor... Hij vervangt in zijn eentje de Elise, Exige én de Evora.
Verwacht in 2022: Lotus Emira
De Emira pakt uit met een luxueuzer interieur met volledig digitale instrumenten en een groot centraal scherm (10,25 duim). Deze tweezitscoupé met aluminium chassis heeft zijn motoren centraal achterin. Er is keuze tussen een drukgevoede 2.0-viercilinder (van... AMG-oorsprong) en de vertrouwde 3.5-V6-turbo van Toyota-origine, met vermogens die variëren van 360 tot 400 pk.
Daarnaast kunnen klanten van de Lotus Emira ook kiezen uit drie versnellingsbakken: handgeschakeld, automatisch met koppelomvormer of gerobotiseerd met dubbele koppeling. De lancering is gepland voor dit voorjaar. De prijzen zullen naar verwachting beginnen bij ongeveer 72.000 euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!