Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Volkswagen: een hybride Golf VIII in 2016

Geschreven door David Leclercq op 30-10-2015

Tegen eind 216 zou de achtste generatie van de Golf zijn opwachting maken als ambassadeur van de nieuwe energie-efficiëntiestrategie van Volkswagen. Het model zal uitpakken met vooruitstrevende elektrische motorgroepen en lichte hybride systemen.

Volgens verschillende interne bronnen bij Volkswagen zal de ‘Golf VIII’, die verwacht wordt voor eind volgend jaar, voorgesteld worden met een volledig nieuw licht hybride systeem met een vermogen van 48 Volt. Deze strategie lijkt vandaag essentieel voor de constructeur – in het bijzonder in de Verenigde Staten, waar het tijdperk van de dieselmotor voorgoed voorbij lijkt.

Vernieuwd MQB-platform

De achtste generatie van de Golf komt er dus op hetzelfde moment als de gerestylede versies van de overeenkomstige modellen van de satellietmerken, namelijk de Seat Leon en de Skoda Octavia. De werken zijn al ver gevorderd en dat lijkt logisch, want nog voor het schandaal van de frauduleuze dieselmotoren losbarstte, waren de ingenieurs al aan het sleutelen aan de verbeterde versie van het modulaire MQB-platform. Volkswagen wil vooral de kosten drukken die verbonden zijn aan deze architectuur, die volgens heel wat analisten (en concurrenten) overontwikkeld is in verhouding tot de producten die ermee werden uitgerust.

Lichte hybride op 48 Volt

Tegelijk werkt Volkswagen blijkbaar aan de ontwikkeling van een ‘lichte’ hybride motorgroep waarbij elektriciteit slechts zou dienen als ondersteuning van de thermische motor, in casu een nieuwe 1.0-turbobenzine met drie cilinders die het gezelschap zou krijgen van een compressor met elektrische aandrijving en van een generator-starter. Dit geheel zou gecombineerd worden met een loodbatterij (lage kost, maar hoge vervuiling) om de tijdens het vertragen gerecupereerde energie op te slaan. Deze energie zou vervolgens niet gebruikt worden om de auto zelf voort te bewegen, maar om de kleine elektrische compressor te voeden (om geen gebruik te moeten maken van de verbrandingsmotor of de uitlaatgassenstroom). Die moet de prestaties bij erg lage toerentallen kunnen verbeteren en tegelijk het verbruik beperken.

Goedkoper?

Interne bronnen bij Volkswagen hebben verklaard dat het grootste voordeel van dit lichte hybride 48V-systeem schuilt in het aantrekkelijke kostenplaatje, want je hebt geen zware elektrische motor of een dure lithium-ionbatterij nodig. De prijs van deze hybride zou dus kunnen aansluiten bij die van een Euro 6-diesel met ureuminspuiting (een systeem dat vandaag nog vrij duur is). Dit zou Volkswagen kunnen helpen om het dieselschandaal, dat nog lange tijd zal nazinderen, zo snel mogelijk achter zich te laten.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten