Een hooggeplaatste Volkswagen-werknemer die in het ontwikkelingscentrum in Braunschweig werkt, heeft de informatie onthuld: Volkswagen presenteert tijdens de volgende meeting aan de Wörthersee (mei 2016) een lichtere versie van de GTI Clubsport, die zelf in 2015 werd voorgesteld op hetzelfde evenement.
Voorzichtig
Deze aankondiging moet je wel met de nodige voorzichtigheid benaderen, zeker ook aangezien dit model een beetje gevoelig ligt na alle uitstootperikelen bij Volkswagen. De lichtere GTI Clubsport is ontworpen voor liefhebbers van circuituitstapjes. Het model behoudt de voorwielaandrijving en het zelfblokkerende differentieel (ZF), maar krijgt een aangepaste versie van de tweeliter TSI (EA888) die doorgaat tot 310 pk dankzij een hogere turbodruk en een verhoogd maximumtoerental. Het vermogen ligt 20 pk hoger dan bij de ‘normale’ Clubsport, al blijft het koppel hetzelfde. Bovendien is er keuze tussen een handgeschakelde zesbak en een gerobotiseerde DSG.
Vanbinnen
De andere aanpassingen zitten in het interieur, waar Volkswagen de mogelijk geeft om de achterbank weg te laten. Volkswagen zou ook de hoeveelheid geluiddempend materiaal verminderd hebben om de auto onder het gewicht van de normale Clubsport (die 1.375 kg weegt) te krijgen. Afspraak dus tussen 4 en 7 mei aan de Wörthersee. Indien deze lichtere versie daar effectief verschijnt, dan zou een productie van ongeveer honderd exemplaren volgen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!