De Model S wordt als doelwit doelwit gekozen, maar deze toekomstige elektrische Volkswagen wil niet de strijd aangaan met de Mercedes EQS. Toch zou hij volgens Automotive News Europe hoger in het gamma moeten staan dan de Aero, de productieversie van de ID.Vizzion in het segment van de Passat die in 2023 op de markt zou verschijnen.
Rivaliteit
De prijs van de Tesla Model S licht niet ver van die van de Duitse prestigeberlines, waarvan het eerste elektrische model dus die Mercedes EQS wordt als emissieloze S-Klasse. Maar de grote elektrische berline van VW zou dichter bij de Amerikaan liggen qua formaat - eerder E-Klasse dan S-Klasse - en wordt het vlaggenschip van VW, terwijl de raad van bestuur heeft beslist dat hij in de thuisfabriek in Wolfsburg zal geproduceerd worden. Het doel is om de traditionele productiesite van de Golf, de bestseller van het merk, een "pioniersfabriek te maken voor een sterk geautomatiseerde productie" van EV's.
Ter herinnering: Bernd Osterloh, invloedrijk vakbondsleider en lid van de raad van toezicht van VW, had gevraagd of Wolfsburg de verantwoordelijkheid zou krijgen voor de productie van een elektrisch model dat gebruik maakt van de nieuwste technologie van de groep vanaf 2025. Een verzoek dat opnieuw op tafel werd gelegd door Stephan Weil, bestuurslid van de VW-groep, die al aanzienlijke investeringen heeft gedaan in andere fabrieken, waaronder die van Hannover, Emdem en Zwickau.
MEB-platform
Hoewel zijn afmetingen een stuk groter zullen worden dan die van de ID.3 en ID.4, zal dit topmodel nog steeds op het MEB-platform rusten, in een aangepaste versie, om de kosten te beperken en om te vermijden dat het EPI-platform van de luxemerken van de groep moet worden gebruikt, dat duurder is maar ook snellere laadtijden toelaat. Met een verwacht verkoopvolume van 300.000 jaarlijkse exemplaren zou de productie worden verdeeld over verschillende sites, waaronder in China en in de VS, naast Wolfsburg.
Om dit vlaggenschip van de beste technische en technologische ontwikkelingen te voorzien, zou het ontwerp ervan worden toevertrouwd aan een 'elite'-team binnen de constructeur, zoals bij het Artemis-project van Audi. Deze concurrent van de Model S zou in productie gaan vanaf 2024.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!