Update
Officieel voorgesteld
Een paar uur nadat het merk Zarooq zijn bedoelingen had toegelicht, onthulde het dus alle eigenschappen van zijn SandRacer, die ook naar Europa zal komen (zie hieronder). Deze coupé-SUV met twee deuren is 4,2 meter lang, even lang dus als een Ford Focus. Hij wordt aangedreven door een 3.5-benzinemotor die centraal achterin gemonteerd werd en 310 pk ontwikkelt. Dit vermogen zou naar verluidt binnenkort opgetrokken worden met versies met 400 en zelfs 500 pk.
Achterwielaandrijving
Op dit moment is de Sand Racer enkel voorzien met tweewielaandrijving en dan hebben we het uiteraard over de achterwielen. Het vermogen zal doorgestuurd worden via een automatische versnellingsbak. Bovendien verklaart Zarooq dat zijn zandbuggy, of althans de wedstrijdversie, minder dan 1.000 kilo weegt. De versies die gehomologeerd werden voor de weg, zullen natuurlijk zwaarder zijn, want ze omvatten ook comfortuitrusting zoals een infotainmentsysteem, wat inrichtingselementen, comfortabelere stoelen en personaliseerbare opties, onder andere voor het koetswerk.
Competitie
Zarooq zal in samenwerking met Campos Racing ook een formule produceren die voorbehouden is voor de competitie. De productiecijfers of de prijs van de SandRacer werden nog niet gecommuniceerd, maar sommige goedgeplaatste bronnen menen dat Zarooq in 2016 twintig auto’s zal maken en dat de prijs zou starten bij 100.000 dollar.
Het nieuwe merk uit de Emiraten deed iets meer dan een maand geleden zijn intrede en het profiteerde van de Grand Prix van Abu Dhabi om enkele bijkomende kenmerken van zijn eerste model vrij te geven. Het gaat om een buggy die SandRacer zal heten en die duidelijk even vlot op het asfalt als op het zand rijdt. Dit voertuig werd ontwikkeld voor de weg, maar tegelijk is het ook de bedoeling deel te nemen aan een nieuw offroadkampioenschap. Mohammed Al Qadi, een van de leiders van het merk, windt er trouwens geen doekjes om: “wij zijn een bedrijf uit de Emiraten en wij willen de wereld laten zien waartoe we in staat zijn”.
Design
Zo vernemen we dat de designer van de SandRacer ook de designer van W Motors is. Het gaat dus om Anthony Jannarelly, die de Lykan en de Fenyr ontwierp. Hij legde bovendien ook uit dat deze SandRacer moest voldoen aan het technisch lastenboek en dat hij daarom koos voor een verhoogde bodemvrijheid, een brede wielbasis en grote veerwegen”. Hij voegde er nog aan toe: “we moesten echter ook voldoen aan de homologatiecriteria voor de weg en dus hebben we er alles aan gedaan om een unieke, agressieve en hopelijk iconische auto te creëren”.
Nog wachten op enkele onderdelen
Mohamed Al Qadi legde uit: “het chassis is klaar, de motor en de elektrische bedrading zijn er en de mallen voor het koetswerk zijn in productie. We wachten nog op enkele onderdelen om de montage te finaliseren in december”. En: “als alles goed gaat zullen we de auto heel binnenkort kunnen tonen aan het publiek”, waarschijnlijk vanaf januari 2016. Mohammed Al Qadi was ook heel duidelijk over het commerciële plan voor deze SandRacer: “er zijn al invoerders uit het Golfgebied die belangstelling hebben, maar er is ook interesse vanuit Europa. We concentreren ons op de exportmarkten en zullen er onze producten lanceren zodra we voldoende verkocht hebben in eigen land”. Kortom, het is dus niet onmogelijk dat we deze SandRacer binnenkort tegenkomen op onze wegen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!