Zoox rust zijn eerste autonome elektrische voertuig standaard uit met de grootste batterij van de markt, waardoor het model tot 16 uur aan een stuk kan rijden. Deze kubus op wielen van Amazon is compact, wendbaar en slim ingedeeld en is bedoeld voor het vervoeren van mensen, met 4 zitplaatsen aan boord.
133 kWh
Tot nu toe zijn de Tesla Model S en X 'Long Range' de elektrische auto's met de grootste batterij van de markt, met een pakket van 100 kWh. Ze zouden onttroond moeten worden door de Lucid Air met 113 kWh, al is die nog niet officieel in productie gegaan. Maar de superberline die de strijd aangaat met de Model S laat zich de pas afsnijden door... een schoenendoos op wielen. De amper 3,63 meter lange creatie van Zoox krijgt namelijk een batterijpakket van 133 kWh, wat 33% groter is dan dat van Tesla!
Met zo'n capaciteit en een massa die aanzienlijk lager ligt dan die van de Model S, kan deze geometrische vorm op wielen uitpakken met een autonomie van maximaal 16 uur rijden zonder te moeten bijladen. Zoox spreekt hier dus niet van een aantal kilometers dat je kan afleggen, maar de gebruikstijd van deze volledig autonome elektrische 'wagen' die vooral bedoeld is voor stadsgebruik waar zijn compacte formaat en zijn vierwielsturing hem een knappe wendbaarheid geven met een draaicirkel van amper 8,6 meter! Ook het comfort zou in orde moeten zijn dankzij een onafhankelijke ophanging voor elk wiel. Het voertuig krijgt twee elektromotoren die hun vermogen aanpassen naar gelang de behoeften en de rijomstandigheden, waarbij er dus ook de mogelijkheid is van vierwielaandrijving voor een optimale veiligheid.
Beveiligde cocon
Net als de carrosserie is het interieur volledig symmetrisch en biedt het twee tweezitsbanken tegenover elkaar voor een maximale binnenruimte en een gemakkelijke toegang via zijopeningen als de deuren van een metro. Zijn technische architectuur geeft hem de mogelijkheid om even snel in beide richtingen te rijden. Zoox geeft nog geen topsnelheid, maar communiceert wel over het veiligheidsaspect van zijn autonome EV, die "meer dan 100 innovaties bevat qua veiligheid, die vandaag de dag nog niet gebruikt worden in klassieke auto's". Het bedrijf belooft dat de maximale veiligheidsscore voor de 4 passagiers zonder problemen moet worden behaald, met onder meer een complexe en bijzonder effectieve opstelling van de airbags.
Hij is ontworpen om het leven van zijn passagiers gemakkelijk te maken volgens het concept 'Built for riders, not drivers' en biedt inductiesmartphoneladers aan voor elke passagier, een tweedelig panoramisch glazen dak, de mogelijkheid om informatie te krijgen over het traject of de bestemming en een aparte klimaatcontrole en muziekinstallatie voor elke inzittende. De mobiliteit van de toekomst?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!