De Abarth 500 da 0 a 100 ("da zero a cento" of van nul tot honderd) brengt hulde aan de stichter van het merk met de Schorpioen. Karl Abarth, die na de oorlog zijn naam veranderde in Carlo Abarth, zou op 15 november 2008 honderd zijn geworden. Deze ongeëvenaarde preparateur-tuner dankt zijn bekendheid aan de sportieve 500-jes die destijds hun stempel drukten op tal van competities. Hij heeft echter ook 133 internationale records in de autosport op zijn naam staan. Hij overleed op 24 oktober 1979, maar richtte zijn bedrijf op in 1949. De hulde die hem met deze speciale en beperkte serie van de jongste Abarth 500 wordt gebracht, is dan ook meer dan verdiend. Van deze reeks da 0 a 100 zullen slechts 101 exemplaren worden gebouwd. Ze worden aangedreven door de drukgevoede 1.4 T-benzinemotor met 160 pk (118 kW) en 230 Nm.
De Abarth 500 da 0 a 100 wint 1 seconde voor de sprint van 0 tot 100 km/h, die wordt afgelegd in 7,3 seconden. Hij heeft slechts 8,5 seconden nodig om in vierde op te trekken van 40 tot 100 km/h, terwijl zijn topsnelheid 211 km/h bedraagt. Dat alles is te danken aan verschillende wijzigingen, met name de speciale vierdubbele uitlaat met variabele tegendruk, de specifieke luchtfilter en een andere afstelling van de turbo. Het remsysteem omvat zowel voor- als achteraan geperforeerde schijven en specifieke klauwen vooraan.
Dit bommetje onderscheidt zich door zijn Nuvolari-grijze lak met bijpassende striping en pronkt fier met zijn zeventienduimvelgen met Pirelli Pzero Nero-banden in de maat 205/40. Zijn sportieve karakter blijkt ook uit zijn ingekorte veren. Binnenin siert een Italiaanse vlag de stuurnaaf. De bekleding is van leder, terwijl de versnellingspookknop van aluminium is. Ten slotte is her en der het opschrift "da 0 a 100" te vinden (typeplaatjes, maar ook brandstoftankdop en contactsleutel), terwijl de uitrusting bijzonder compleet is, met een waaier aan elektronische hulpmiddelen, maar ook met een hifisysteem. Dat is wel het minste, ter nagedachtenis van Carlo Abarth.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!