Aston Martin integreert een nieuwe achttrapsautomaat Touchtronic III in de Rapide S en Vanquish. Daarmee wordt deze ZF-automaat, die snellere schakelacties garandeert, voor het eerst in een transaxle-architectuur geïntegreerd. De 5.9-V12 van zijn kant ziet zijn vermogen licht stijgen. Hij levert voortaan 560 pk in de Rapide S en 576 pk in de Vanquish, een winst van respectievelijk 2 en 3 pk. Het koppel gaat in beide gevallen van 620 naar 630 Nm. De aanpassingen maken bovendien dat de twee Astons hun verbruik met 10 procent zien dalen, tot 12,9 l/100 km voor de Rapide S en 12,8 l/100 km in de Vanquish.
Die nieuwe specificaties leveren hem een stevige prestatiewinst op - zo'n 0,5 seconde - in de sprint van 0 naar 100 km/h: 3,8 seconden voor de Vanquish en 4,0 seconden voor de Rapide S. Dankzij de nieuwe versnellingsbak haalt de Rapide S bovendien 327 km/h en de Vanquish 324 km/h (317 km/h voor de cabrioversie Volante). Door de nieuwe versnellingsbak moest ook de stabiliteitscontrole worden aangepast. De ingenieurs uit Gaydon hebben verder de sturingseenheid van de stuurbekrachtiging aangepast en de schokdemping stijver gemaakt. De Rapide S heeft ten slotte nog recht op krachtiger remmen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!