Alpina, een Duits bedrijf dat BMW's opdrijft, heeft de 650i coupé onder handen genomen en hem herdoopt tot B6 Biturbo Coupé. De 6-Reeks krijgt een reeks retouches via een koetswerkkit. De bumpers en de zijschorten zijn nieuw terwijl aan de achterkant stroomlijntechnische aanpassingen zijn doorgevoerd om de opwaartse druk te verminderen. Zo staat een spoiler op de kofferklep en is onderaan een diffuser gemonteerd.
De coupé staat op twintigduimvelgen met het typische design van de tuner. Zowel het koetswerk als het interieur krijgen de kenmerkende blauwe kleur van Alpina. Maar het grootste nieuws ligt uiteraard onder de motorkap. Daar ligt een 4,4 liter grote V8 met twee turbo's die we al kennen uit de B5. Door de motorsturing, de turbo's en de zuigers te herwerken werd hij echter nog krachtiger en topt hij af op 540 pk (397 kW) bij 5.500 o/m. Het koppel komt uit op 700 Nm, zo'n 100 Nm meer dan in de B5, en is al beschibaar vanaf 3.000 o/m.
De V8 is gekoppeld aan een ZF-achttrapsautomaat, die is aangepast aan het hoge koppel. De 2+2-coupé trekt op naar 100 km/h in 4,4 seconden en haalt een topsnelheid van 320 km/h. Adaptieve dempers en actieve antirolstangen zijn standaard. Achteraan hebben de remschijven een diameter van 345 millimeter, vooraan zijn ze zelfs 374 millimeter groot.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!