Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Aspid

Geschreven door Olivier Duquesne op 24-07-2008

Hij is compact, licht en ziet eruit als een rijdende sigaar: de Aspid lijkt op-en-top Engels, maar hij is... Spaans. Deze bolide uit Reus (in Tarragona) hoopt in nog geen 3 seconden naar 100 km/h te kunnen sprinten.

De Aspid, die als wereldprimeur werd onthuld op het salon van Londen ? een slimme zet vanuit marketingoogpunt ? is een tweezitscoupé met een rijklaar gewicht van 700 kilo. Ignacio Fernández Rodriguez, de ontwerper van de Aspid, houdt zich ook bezig met IFR Automotive, een consultancybedrijf op het vlak van auto-engineering. Hij heeft gedurende vijf jaar aan de ontwikkeling van dit project gewerkt. De Aspid doet een beetje denken aan de Donkervoort GT. Dat mag geen verrassing heten, want hij neemt er de belangrijkste ingrediënten van over: de look van een Seven, een laag gewicht, een minimum aan luxe en een gespierde motor. IFR heeft daarbij expliciet gekozen voor een gesloten koetswerk en zo extreem mogelijke prestaties. Zijn drukgevoede tweelitermotor ontwikkelt 400 pk. Gezien de verhouding gewicht-vermogen zal deze auto met gemak explosieve prestaties neerzetten. Voor de sprint van 0 tot 100 km/h wordt een tijd van 2,8 seconden opgegeven en ook de 0 tot 160 km/h in 5,9 seconden is op dit moment nog virtueel, maar we kunnen ons makkelijk voorstellen dat dat mogelijk moet zijn. Een atmosferische versie van 270 pk is ook gepland.

Het onderstel van aluminium profielen van de Aspid weegt slechts 75 kilo. De gekozen constructiemethode vergroot de stijfheid, maar ook de veiligheid bij een crash. De ophanging met dubbele armen van aluminium is ontworpen om de overlangse en verticale spanningen te beperken. Ook de remmen zijn bijzonder, met twee dunne schijven die de vorm van een turbine hebben, voor een betere koeling, waarmee de Aspid in staat zou zijn om vanaf 160 km/h tot stilstand te komen in 3 seconden. Bovendien geeft IFR aan dat de elektronica erg gesofisticeerd is en dat je allerlei configuraties naar wens kunt instellen via een centraal scherm.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten