In 2023 vierde Aston Martin zijn 110e verjaardag met de Valour, een naar de V8 Vantage uit de jaren 70 en 80 hintende supersportwagen die aangedreven wordt door een handgeschakelde V12-motor. Ondanks een prijskaartje van 1,5 miljoen euro was de oplage van 110 exemplaren zowat ogenblikkelijk uitverkocht. Een van de gegadigden was Fernando Alonso, de tweevoudige wereldkampioen Formule 1 die voor de renstal van Aston Martin rijdt.
Fernando Alonso viel als een blok voor het retromoderne lijnenspel van de Aston Martin Valour, maar verlangde naar een extremere aanpak. Dus ging de Spaanse F1-rijder aankloppen bij Q by Aston Martin, de afdeling die verantwoordelijk is voor de speciale projecten van de Britse sportwagenbouwer. En die kopten de voorzet maar al te graag binnen, want die hardcore Valour gaat in productie als de Aston Martin Valiant en krijgt een oplage van 38 exemplaren.
Maar doe geen moeite, want alle exemplaren van de Aston Martin Valiiant hebben inmiddels een eigenaar gevonden. Waaronder Fernando Alonso, die zijn nieuwe speeltje voor het eerst aan de wereld toont tijdens het Goodwood Festival of Speed binnenkort (11-14 juli 2024).
V12 met handbak én achterwielaandrijving
De nieuwe Aston Martin Valiant erft de technische basis van de Valour, inclusief diens tussen de voorwielen gemonteerde V12. Het piekvermogen van de door twee turbo's opgezweepte 5,2 liter-krachtbron, die we ook in het vooronder van de DB12 aantreffen, wordt voor de gelegenheid verder opgedreven. In de Valiant ontwikkelt de V12-biturbo een piekvermogen van 745 pk voor een maximumkoppel van 753 Nm.
Net zoals dat ook het geval is voor de Valour, stuurt de nieuwe Aston Martin Valiant die power naar de achterwielen via een handgeschakelde zesbak. Prestaties communiceert Gaydon niet, maar weet dat de 'slechts' 680 pk sterkere Aston Martin DB12 in 3,6 seconden van 0 naar 100 km/u spurt en een topsnelheid van 325 km/u haalt.
Minder gewicht en meer downforce
Bij de transformatie van Valour naar Valiant heeft Q for Aston Martin zoveel mogelijk kilo's proberen wegschaven, een queeste die loopt langs een 3D-geprint subframe, een compacte lithium-ionbatterij, een uitlaatlijn uit titanium en verschillende uit magnesium vervaardigde onderdelen - waaronder de 21-duimsvelgen. Van een uitgekleed interieur is evenwel geen sprake, al bespaart Aston Martin wel gewicht via de Recaro-kuipjes.
Op vraag van Fernando Alonso werd de stuurvelg wel wat slanker gemaakt, wat moet zorgen voor een betere connectie tussen man en machine. Ook de Multimatic ASV-dempers zouden de rijduynamiek naar een hoger plan moeten tillen, al moet je wellicht een F1-rijder zijn om de Aston Martin Valiant op zijn limieten te rijden.
Het koetswerk van de Aston Martin Valiant verwelkomt een heleboel spoilers en andere vleugels, die de koeling optimaliseren en extra downforce genereren. De velgen verdienen een speciale vermelding, want het ontwerp refereert naar de wielen van de 'The Muncher'. Dat is het koosnaampje voor de Aston Martin DBS V8 die ene Robin Hamilton, een dealer uit het Britse Staffordshire, omvormde tot een machtige Le Mans-racewagen: de V8 RHAM/1.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!