De Audi Q5 Hybrid Quattro is klaar. Een 2.0 TFSI met vier cilinders en 211 pk (of 155 kW) gaat hand in hand met een elektrische krachtbron van 45 pk (33 kW) die is geïntegreerd in het koelcircuit van de verbrandingsmotor, wat resulteert in een gecumuleerd vermogen van 245 pk (180 kW). Het maximumkoppel bedraagt in totaal 480 Nm. De Tiptronic-achttrapsautomaat werd ingrijpend aangepast: de klassieke koppelomvormer werd door de ingenieurs van Ingolstadt vervangen door een elektrische module die instaat voor de (ont)koppeling van de elektromotor en de drukgevulde benzinekrachtbron. De lithium-ionbatterijen zitten achterin, onder de koffervloer, zodat het laadvermogen onaangetast blijft.
De hybride Q5 scheert hoge toppen qua prestaties. Hij spurt in amper 7,1 seconden van 0 tot 100 km/h en haalt een topsnelheid van 222 km/h. Audi claimt een gemengd normverbruik van 7 l/100 km (wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 160 g/km). In stadsverkeer (tot 60 km/h) kan de Q5 Hybrid 3 kilometer lang zuiver elektrisch rijden en tot 100 km/h kan de elektromotor een constante snelheid aanhouden. Door middel van een knop op de middenconsole of de selectiehendel kan de bestuurder kiezen tussen verschillende rijmodi om zuiver elektrisch te rijden (EV), het verbruik te drukken in D of een sportieve rijstijl mogelijk te maken (S). Zijn naam verraadt al dat de Q5 Hybrid Quattro een vierwielaandrijver is, maar in normale omstandigheden krijgen de achterwielen het meeste vermogen te verwerken.
Uiterlijk is de hybride Q5, die in 2011 op de markt komt, te herkennen aan zijn specifieke negentienduimvelgen met lagerolweerstandbanden en zijn glanzend zwarte radiatorrooster. De infotainmentinterface MMI is standaard aanwezig om de werking van het hybridesysteem in beeld te brengen en omvat een harde schijf van 60 gigabyte en een Bluetooth-functie. Via een optionele UMTS-telefoon kan de Q5 Hybrid zich in verbinding stellen met het internet en een buitenantenne tovert de auto om tot een draadloze router.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!