Audi heeft het motorenpalet van zijn Q7 onder handen genomen. Bij de benzines maken de 3.6-V6 van 280 pk en de 4.2-V8 van 350 pk plaats voor een 3.0 TFSI met ofwel 272 pk ofwel 333 pk. De minst krachtige versie verbruikt officieel 10,7 l/100 km gemiddeld. Aan dieselzijde wordt de huidige drieliter afgelost door een nieuwe 3.0-V6, die 200 kilogram minder weegt. Die bestaat met twee vermogens: 204 of 240 pk (tegenover 211 of eveneens 240 pk voor de huidige). De 4.2 TDI van 340 pk blijft gewoon beschikbaar.
Beide drieliter-TDI's zijn voorzien van een stop-startsysteem en remenergierecuperatie. Op die manier slaagt de minst krachtige van de twee erin om een normgemiddelde neer te zetten van 7,2 l/100 km, wat neerkomt op 189 g/km CO2. Dar is een indrukwekkende 50 g/km minder dan wat de huidige 3.0 TDI laat optekenen. Voor deze motor belooft Audi een sprint naar 100 km/h in 9,1 seconden.
Tot slot zijn alle krachtbronnen voortaan gekoppeld aan een achttrapsautomaat in plaats van het vroegere zestrapsexemplaar. De vierwielaandrijving blijft van de partij.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!