Audi gaat steeds brutaler jagen op het terrein van zijn eigen dochtermerk Lamborghini: de R8 GT, die al wordt aangedreven door een bij de Lamborghini Gallardo geleende 5.2 V10, levert nu ook exact hetzelfde vermogen van 560 pk (in plaats van 525 pk voor een "normale" R8 V10). Nog een geluk dat van de GT slechts 333 exemplaren worden gebouwd, zodat de Gallardo niet volledig van de markt wordt verdrongen. De V10 is gekoppeld aan een gerobotiseerde zesbak met Launch Control die werkt volgens twee programma's (Normal en Sport). De vierwielaangedreven R8 'Superleggera', pardon, GT, sprint in 3,6 seconden naar 100 km/h en haalt een top van 320 km/h.
In vergelijking met een standaard R8 werd de GT liefst 100 kilo lichter (1.525 kilo). Om dat te bereiken, hebben de ingenieurs een dunnere voorruit geïnstalleerd, het schutbord (tussen het motorcompartiment en het interieur) en de achterruit zijn van polycarbonaat gemaakt en voor de bumpers en motorkap is CFRP gebruikt (plastiek versterkt met koolsotfvezel). Ook de stoelen zijn veel lichter dan standaard. Verder zijn nog enkele kilo's gewonnen ter hoogte van de inlaatcollector, de remmen en de velgen. De gemotoriseerde spoiler achteraan is vervangen door een veel groter, vast exemplaar.
Om deze extra sportieve R8 goed van zijn meer burgerlijke broers te onderscheiden, onderging de GT een paar uiterlijke wijzigingen. Zo heeft hij niet alleen de grotere spoiler, maar ook een agressiever getekende achterdiffusor, extra spoilerlippen op de neus en hertekende zijschorten. De GT ligt 10 millimeter dichter bij het asfalt en kan als optie met race-uitrusting worden besteld. Audi zal slechts 333 exemplaren bouwen van de R8 GT, elk met een genummerd plaatje naast de versnellingspook. Hij zou ongeveer 200.000 euro moeten gaan kosten, wat hem tussenin de Lamborghini Gallardo (180.000 euro) en Gallardo Superleggera (210.000 euro) plaatst.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!