De Audi S6 en zijn breakbroer, de S6 Avant, doen een beroep op een 4 liter grote V8 biturbo TFSI van 420 pk. Het koppel is met 550 Nm al even indrukwekkend. De berline snelt daardoor in 4,8 seconden naar 100 km/h terwijl de break er 4,9 seconden over doet. De topsnelheid is uiteraard begrensd op 250 km/h. Al dat geweld wordt in goede banen geleid door een S-Tronic versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verhoudingen. De S6 en S6 Avant beschikken over een Quattro-vierwielaandrijving.
Het verbruik werd op verschillende manieren binnen de perken gehouden. Vooreerst door een leeggewicht van 1895 kg voor de berline en 1950 kg voor de break. Daarenboven kan de TFSI ook draaien op de helft van de aanwezige cilinders bij gedeeltelijke belasting. De S6 en S6 Avant hebben ook recht op een Start-Stopsysteem en op een systeem dat energie recupereert. Dat alles resulteert in een gemengd normverbruik van 9,7 en 9,8 l/100 km. De pneumatische ophanging met variabele schokdemping legt het koetswerk 10 millimeter lager bij de grond. Het Audi drive select, dat het weggedrag via vijf niveaus stuurt, behoort tot de standaarduitrusting.
De Audi S7 Sportback kreeg over het algemeen dezelfde technische bagage als de S6, te beginnen bij de versnellingsbak en de 4.0 TFSI van 420 pk. Dat pakket stuwt de vijfdeurs in 4,9 seconden naar 100 km/h. Ook het verbruik ligt op hetzelfde niveau: 9,7 l/100km. Zowel de Quattro-vierwielaandrijving met centraal zelfblokkerend differentieel, de pneumatische ophanging Adaptive Air als het Audi drive select worden standaard gemonteerd.
De Audi S8 op zijn beurt kreeg een krachtigere variant van de 4.0 TFSI toebedeeld. De biturbo ontwikkelt hier 520 pk en 650 Nm. De versnellingsbak is een Tiptronic met enkele koppeling en acht verhoudingen. De sportieve topklasseberline wordt zo in 4,2 seconden naar 100 km/h gekatapulteerd. Dankzij zijn gewicht van 1975 kg, zijn Start-Stopsysteem, zijn systeem dat energie recupereert en de mogelijkheid om tijdelijk over te schakelen op vier cilinders, blijft het verbruik 'beperkt' tot 10,2 l/100km.
De S8 kan rekenen op een pneumatische ophanging met variabele schokdemping die het koetswerk op drie verschillende hoogtes instelt. De stuurbekrachtiging is snelheidsafhankelijk. De Quattro-vierwielaandrijving ten slotte, combineert een centraal zelfblokkerend differentieel met een sportdifferentieel op de achteras dat het koppel verdeelt tussen de twee achterwielen.
De vier Audi's produceren een diep geluid en krijgen sportieve accenten aan binnen- en buitenkant. Ze kunnen ook uitgerust worden met enkele technologische hoogstandjes zoals het Active Noise Cancellation System. Een computer analyseert de geluiden die opgevangen worden door vier micro's in de dakbekleding. Wanneer parasitaire geluiden gedetecteerd worden, produceren enkele luidsprekers een absorberende toon. De S6, S6 Avant, S7 Sportback en S8 zullen te bewonderen zijn op het salon van Frankfurt. Ze staan bij uw dealer vanaf de lente van 2012.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!