De zesde generatie van de BMW 3-Reeks is aan de helft van zijn carrière en heeft daarom recht op een opfrisbeurt. In de neus kunnen de berline en de break twee nieuwe motoren ontvangen: een 2.0-viercilinder met 252 pk (330i) en een 3.0-zescilinder met 326 pk (340i). Onderaan het gamma ruimt de 316i baan voor de 318i. Die wordt aangedreven door de 1.5-turbodriecilinder van 136 pk uit de 2-Reeks Active Tourer. De 320i behoudt gewoon zijn 2.0-turboviercilinder met 184 pk, terwijl de 328i (245 pk) uit het aanbod wordt geschrapt.
Ook op dieselvlak is er nieuws. De 316d houdt vast aan zijn tweeliter van 116 pk, maar de 318d gaat van 143 naar 150 pk, terwijl de 320d van 184 naar 190 pk stijgt. Uitzondering is de 320d EfficientDynamics Edition, die nog steeds op 163 pk beknot is. Hoger in het gamma blijven de 325d, 330d en 335d ongewijzigd op respectievelijk 218, 258 en 313 pk. De 330d is daarentegen voortaan verkrijgbaar met achterwielaandrijving. Alle motorversies zijn voor de rest leverbaar met xDrive-vierwielaandrijving, behalve de 316i en de 318d. De 335d heeft het systeem standaard.
De herschikking van het motorenpalet heeft ook zijn invloed op de versnellingsbakken. Zo gebruiken alle handgeschakelde 3-Reeksen voortaan de overbrenging van de 320d EfficientDynamics Edition. Die is uitgerust met een dubbel vliegwiel met centrifugaalgewichten die de trillingen van de motor neutraliseren. Bij het terugschakelen geeft de motorsturing automatisch tussengas om het toerental te synchroniseren. De optionele achttrapsautomaat kan meerdere versnellingen tegelijk overslaan bij het terugschakelen en heeft een vrijloopfunctie om het verbruik te verminderen.
Uiterlijk herken je de opgefriste 3-Reeks aan nieuwe voor- en achterbumpers. De hertekende lichtblokken kunnen voortaan als optie volledig in leds worden gemaakt. Achteraan zijn leds standaard. In het interieur is de afwerking verbeterd, met andere materialen. Over de bekerhouders in de middenconsole kan voortaan een deksel worden geschoven. Op technologisch vlak kan je nu een nieuw navigatiesysteem bestellen dat zijn kaarten automatisch bijwerkt via een draadloze internetverbinding, die de eerste drie jaar gratis is. En ten slotte hebben de Beierse ingenieurs ook aan de schokdemping en de ophanging van de berline en de break gesleuteld.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!