De hybride BMW 5-Reeks is productieklaar. De grote reisberline, die ActiveHybrid 5 is gedoopt, koppelt de 3.0-zescilinder met twin scrollturbo uit de 535i (306 pk/225 kW) aan een synchrone elektromotor van 55 pk (40 kW). Samen kunnen beide motoren maximaal 340 pk (250 kW) naar de achterwielen sturen. Ze zijn gekoppeld aan een achttrapsautomaat. Ondanks dit hoge vermogen, dat sportiviteit suggereert, gaat de ActiveHybrid 5 spaarzaam om met benzine, met een normverbruik van 6,4 l/100 km (met de standaardbanden). Dat levert een CO2-uitstoot op van 149 g/km, tegenover 199 g/km voor de 535i.
Naast de stop-startfunctie die de brandstofbehoefte helpt reduceren, kan de hybride aandrijfgroep de auto in de stad zo'n 4 kilometer lang zuiver elektrisch laten rijden, met een maximale snelheid van 60 km/h. Herladen aan de stekker kan niet, want deze hybride recupereert gewoon de kinetische energie die vrijkomt bij vertragen of remmen om zo de lithium-ionbatterij in de koffer te herladen. Op kruissnelheid kan de hybride 5-Reeks op bepaalde momenten (geen belasting) zijn verbrandingsmotor uitschakelen en zo in vrijloop verder rollen.
De elektromotor heeft ook een boost-fucntie. Wanneer beide krachtbronnen samenwerken en de Eco Pro-modus is uitgeschakeld, kan de berline naar 100 km/h spurten in 5,9 seconden. Dat is een tiende van een seconde sneller dan de 535i. De kilometer vanuit stilstand wordt in 25,5 seconden verslonden, wat echter iets minder vlot is dan de versie met klassieke verbrandingsmotor. Daar zit het meergewicht van 100 kilo ongetwijfeld voor iets tussen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!