Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / BMW M Performance

Geschreven door Olivier Duquesne op 27-01-2012

BMW's sportieve afdeling M GmbH lanceert een nieuwe M Performance-lijn voor de 5-Reeks, de X5 en de X6. Op het programma staat een krachtige 3.0-zescilinderdiesel met drie turbo's.

BMW M GmbH gaat van start met de nevenlijn M Performance voor vier modellen. De nieuwe lijn introduceert een al even nieuwe, erg krachtige dieselmotor. De zes-in-lijn van 2.993 cc levert een vermogen van 381 pk (280 kW) en een monsterkoppel van maar liefst 740 Nm. Die enorme kracht is te danken aan een drievoudige, gefaseerde drukvoeding via twee kleine en één grote turbo. Verder zet de drieliter een uitstekend rendement neer dankzij een directe injectie via common rail met piëzo-injectoren die een werkingsdruk van liefst 2.200 bar halen. Bovendien beantwoordt de superdiesel nu al aan de Euro 6-normen.

Deze M50d-motor wordt in vier modellen geleverd en is daar steeds gekoppeld aan xDrive-vierwielaandrijving en een achttrapsautomaat. De 5-Reeks M550d xDrive is er als berline en als break. Ze spurten naar 100 km/h in respectievelijk 4,7 en 4,9 seconden. Het gemiddeld normverbruik blijft desondanks beperkt tot 6,3 en 6,4 l/100 km, wat een CO2-uitstoot oplevert van 165 en 169 g/km. Verder kunnen ook de SUV's X5 en X6 voortaan worden geleverd als M50d. Die hebben respectievelijk 5,4 en 5,3 seconden nodig om de 100 km/h te halen. Ondanks hun formaat blijft ook hun CO2-uitstoot redelijk, met respectievelijk 199 en 204 g/km, wat neerkomt op een normverbruik van 7,5 en 7,7 l/100 km.

Het M Performance-logo komt verder met een aantal andere aanpassingen om de sportieve roeping van de modellen te benadrukken. Het gaat dan vooral om koetswerkaddenda die de stroomlijn en de motorkoeling ten goede komen. Ook de ophanging is herwerkt om een snedig weggedrag te garanderen, terwijl de sportautomaat erg snelle schakelmanoeuvers kan uitvoeren om het temperament van de motor te kunnen volgen. Deze lente komt het hele gamma op de markt, nadat de vier modellen hun publieksdebuut hebben beleefd op het salon van Genève in maart. De prijskaartjes beginnen bij ongeveer 80.000 euro.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten