De X2 is voor de X1 wat de X6 is voor de X5 of de X4 voor de X3. Of toch min of meer, want de X2 doet de zaken toch net iets anders. In vergelijking met de X4 en de X6 heeft hij een minder schuine kofferklep en dus een iets meer conventionele uitstraling. Toch mikt hij duidelijk op een dynamische look, met onder meer zijn veel bredere schouders achteraan.
Plezier en individualiteit
De X2 oogt dus minder controversieel en wil vooral een ode zijn aan de dynamiek en het individualisme, zoals BMW het zelf zegt. Adrian van Hooydonk, de hoofddesigner bij BMW, geeft aan dat het model “een uitdrukking is van moderniteit en van een extravert voertuig op dynamisch vlak”. De X2 wil in elk geval anders zijn: hij speelt de kaart van een andere esthetiek, maar hij wil toch praktisch en gezinsgericht blijven. Dat weerhoudt hem er echter niet van om te knipogen naar een aantal legendarische BMW’s uit het verleden, zoals de 2000 CS en de 3.0 CSL, onder meer met de merklogo’s op de C-stijlen. De voorkant is wat ronder en meer dynamisch, maar neemt geen afstand van het robuuste van de X-familie. Daar is ook een verklaring voor: de X2 is 6 centimeter korter dan de X1, maar ook wat breder en vooral veel lager (- 7 centimeter).
Zoals X1
Het is geen geheim dat de X2 is gebaseerd op de X1 en dus op het UKL-platform, dat ook door Mini wordt gebruikt. Dat betekent dat hij in zijn tweewielaangedreven versie sDrive 20i zijn koppel aan de voorwielen doorgeeft. In het interieur overheerst de sfeer van de X1, op een paar details na. Door het kortere koetswerk verliest de koffer 35 liter inhoud in vergelijking met de X1, zodat hij nog 470 liter overhoudt. Die ruimte is moduleerbaar dankzij een in 3 delen neerklapbare achterbank. Het dashboard is naar de bestuurder gericht, en hoewel die laatste iets sportiever is geplaatst, behoudt hij toch een hogere zitpositie, wat het zicht rondom verbetert. Dat zal in de X2 trouwens zijn nut bewijzen, want de glasoppervlakken lijken veel kleiner dan op de X1, vooral dan achteraan.
3 “pretmotoren”
Bij de lancering is het motorenpalet van de X2 beperkt. Er komen namelijk één benzinemotor, de sDrive 20i (190 pk, 280 Nm, 5,5 l/100 km, 126 g/km) en twee diesels, de 20d en de 25d, die allebei enkel worden gecombineerd met de vierwielaandrijving xDrive, of toch in het begin. De 20d ontwikkelt 190 pk en 400 Nm (4,6 l/100 km, 121 g/km) en de 25d 231 pk en 450 Nm (5,1 l/100 km, 133 g/km). Daarmee neemt de X2 afstand van de X1, die weliswaar een breder maar ook een meer ‘populair’ motorenpalet biedt. Als er ooit een M-versie zou komen – en die kans is erg groot – dan moet de X2 de kleuren verdedigen van de sportafdeling van BMW.
Uiteraard geconnecteerd
De X2 krijgt de zesde generatie van de xDrive-interface, die uiteraard geconnecteerd is. Het scherm van 6,5 of 8,8 duim (naargelang van de gekozen afwerking of uitrusting) biedt verschillende onlinediensten en helpt de bestuurder bij zijn taken met bijvoorbeeld live verkeersinformatie. Je kan je reis ook delen met je partner, vrienden of familie via Share Live Top Status. Ook de rijhulpsystemen zullen het modernste bieden wat er vandaag beschikbaar is. Zo krijgt hij een (actieve) spoorassistent, een botswaarschuwing, een remfunctie voor voetgangers, een adaptieve snelheidsregelaar die werkt tussen 30 en 140 km/h en een semiautonome filehulp die het stuur overneemt. De X2 komt begin 2018 op de markt nadat hij is voorgesteld op het salon van Detroit. Hij zal ook aanwezig zijn op het autosalon van Brussel. De prijzen zijn nog niet bekend.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!