De BMW X3 behoudt zijn karakteristieke profiel en voorsteven. Desondanks onderscheiden de stilistische retouches van deze tweede generatie hem duidelijk van zijn voorganger. De compacte SUV staat op een nieuw onderstel: de voorwielophanging bestaat uit dubbele driehoeken, achteraan is een as met vijf armen gebruikt. De vierwielaandrijving xDrive wordt elektronisch gestuurd in combinatie met de stabiliteitscontrole. Optioneel remt het Performance Control het binnenste achterwiel af in een bocht voor een dynamischer rijgedrag.
De nieuwe X3 is het eerste X-model van BMW dat een elektromechanische stuurbekrachtiging krijgt die varieert naar gelang de snelheid. Een sportieve variant ervan staat in de optielijst. De compacte SUV kan eveneens als optie met een actieve ophanging worden besteld. De drie beschikbare modi beïnvloeden niet enkel de schokdempers maar ook de slag van het gaspedaal, de reactie van de motor, de sturing van de automaat, de stuurbekrachtiging en de stabiliteitscontrole DSC.
Onder de kap biedt de BMW X3 vanaf de lancering op 20 november 2010 twee krachtbronnen aan. De X3 xDrive20d is een tweeliter dieselmotor met vier cilinders die 184 pk en 380 Nm ontwikkelt. Het gemiddelde normverbruik bedraagt 5,6 l/100 km wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 149 g/km. De X3 xDrive35i wordt aangedreven door een zescilinder benzinemotor met directe inspuiting van drie liter met 306 pk en 400 Nm. Deze versie sprint van 0 naar 100 km/h in 5,7 seconden. De 35i is standaard voorzien van een achttrapsautomaat, die een optie is op de 20d. De diesel is standaard gekoppeld aan een manuele zesbak. Een stop-startsysteem is steeds van de partij, ongeacht de overbrenging. Andere motoren vervoegen later het aanbod.
Het interieur van de SUV veranderde volledig. Met neergeklapte achterbank komt een laadvolume vrij van 1.600 liter. Met de zetels rechtop is dat 550 liter. Zoals steeds bij BMW is het aantal opties erg uitgebreid. Qua hoogtechnologische snufjes vermelden we onder meer de automatische omschakeling van dim- naar grootlichten, het head-updisplay, het audiosysteem met harde schijf, de elektrisch bediende kofferklep en trekhaak en de achteruitrijcamera.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!