De luxueuze Cadillac XTS is een grote berline van meer dan 5 meter die volgestouwd zit met technologie. De Amerikanen spreken trouwens zonder valse bescheidenheid van de grootste vooruitgang op dit vlak in de hele geschiedenis van het merk. Zo wordt de veiligheid vergroot door een hele rist camera's, radars en sensoren. Het doel van alle geïntegreerde rijhulpsystemen is om de blik van de bestuurder te verruimen zodat obstakels vroeger worden opgemerkt, beter op gevaar kan worden geanticipeerd en, indien nodig, een automatische reactie kan plaats vinden. Zo zit tussen het hele aanbod een automatisch remsysteem, een achteruitrijcamera met dynamische weergave en een waarschuwing voor gevaar via trillingen in de stoel.
Onder de motorkap van de XTS ligt een rechtstreeks ingespoten 3.6-V6 met 305 pk (224 kW) die LFX is gedoopt. Hij wordt gekoppeld aan een HydraMatic-zestrapsautomaat die manueel kan worden bediend via schakelhendels aan het stuur. Standaard drijft de grote berline de voorwielen aan, maar een vierwielaandrijving met centrale Haldex-koppeling staat in de optielijst. De auto staat op een gesofisticeerde ophanging met een zogenaamde HiPerStrut vooraan, die koppelreacties in het stuur moet beperken. Daarnaast passen de magnetische schokdempers zich bliksemsnel aan de rijomstandigheden aan.
In het interieur is een technologische innovatie geïntroduceerd die het comfort en het luxegevoel moet verhogen. Het systeem heet CUE (Cadillac User Experience) en bestaat uit een aanraakscherm op de middenconsole met daaronder een paar 'echte' toetsen en bedieningsknoppen op het stuur. Dankzij de nabijheidssensor van het aanraakscherm, herkenning van bewegingen en een stemherkenning kan deze interface op een erg intuïtieve manier worden bediend door op het scherm te tikken, te praten, bepaalde bewegingen te maken of gewoon door op één van de 7 knoppen te duwen, waarvan er drie voor de radiobediening zijn. Het lcd-scherm achter het stuur kan naar wens worden aangepast. De Cadillac XTS komt in de lente van 2012 op de markt in Noord-Amerika.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!