De huidige Chevrolet Corvette blijft furore maken. Nadat die C8 Stingray overstapte op een middenmotorarchitectuur, was er ook al de Corvette Z06 , die zijn ‘Amerikaanse’ V8 inruilde voor een flat-plane-V8 (met vlakke krukas, zoals bij… Ferrari), en, recenter, de Corvette E-Ray, de eerste hybride én vierwielaangedreven Corvette ooit. Al die varianten worden nu echter overvleugeld door de nieuwe ZR1.
Die Corvette ZR1 tilt de spectaculaire aerodynamische kit van de Z06-variant nog een niveau hoger, maar is vooral veel krachtiger. Dankzij twee turbo’s – een primeur voor een in serie geproduceerde Corvette (de vorige ZR1 en Z06 hadden een compressor) – zet zijn LT7-V8 een waanzinnig vermogen van meer dan 1.000 pk op de testbank. Zonder enige hybride ondersteuning bovendien.
Corvette ZR1- aandrijfgeheel
De achtcilinder in deze Corvette ZR1 heeft een inhoud van 5,5 liter en is door de toevoeging van twee turbo’s goed voor 1.064 pk bij 7.000 o/m en een al even monsterachtig koppel van 1.123 Nm bij 6.000 o/m, gemeten volgens de Amerikaanse SAE-protocollen. Daarmee is dit meteen de krachtigste motor ooit gebouwd door een Amerikaanse automaker.
De ‘LT7’ is gebaseerd op de ‘LT6’ van de Z06 – ook hij heeft dus een vlakke krukas – maar dan aangepast aan de dubbele drukvoeding. Zo heeft hij een andere cilinderkop, grotere verbrandingskamers en een compleet nieuw inlaattraject, terwijl in zijn uitlaatcollector twee mono-scroll-turbo’s werden geïntegreerd.
De gerobotiseerde achtbak is die uit de Z06, maar dan wel verstevigd met het oog op de hogere vermogens. Tot slot werd ook het hele smeersysteem herbekeken, rekening houdend met de grotere overlangse en laterale krachten die deze ZR1 kan bereiken.
Corvette ZR1- Prestaties
Chevrolet schat de topsnelheid in op “meer dan 215 mph (344 km/u, red.)”. Minder veelzeggend voor ons Europeanen, maar zo mogelijk nog indrukwekkender is dat de Corvette ZR1 volgens de constructeur ook minder dan 10 seconden nodig heeft voor de quarter mile (400 meter vanuit stilstand).
Corvette ZR1- Stroomlijn
Het pure en krachtige koetswerkdesign van de Corvette ZR1 wordt nog versterkt door aerodynamische toevoegingen van koolstofvezel, die samen meer dan 544 kilogram downforce kunnen creëren. Denk aan de achterdiffusor in twee delen of de lip vooraan. Ook de zijdelingse luchtinlaten en luchthappers zijn van koolstofvezel, en specifiek voor deze ZR1. Ze moeten voor koeling zorgen voor de achterste remmen en de turbo’s.
Een van de opvallendste uiterlijke kenmerken aan deze Corvette ZR1 is dat hij een split window-achterruit heeft – een verwijzing naar de vroege C2-modellen uit de jaren zestig. In dit geval gaat het om een naad van koolstofvezel (naakt verkrijgbaar of in koetswerkkleur), die eerst en vooral functioneel is, want hij is bedoeld om de hitte uit het motorcompartiment af te voeren. De knipoog naar vroeger is natuurlijk mooi meegenomen…
De auto op bijgevoegde foto’s is daarnaast nog voorzien van het optionele Performance ZTK-pakket, bedoeld om van de ZR1 een echt circuitmonster te maken. Dat pack omvat een grote spoiler van koolstofvezel, winglets aan de voorbumper en een Gurney-flap op de motorkap, maar ook andere deflectoren, die voor meer downforce op de neus zorgen. De ophanging krijgt er in dat geval nog stijvere veren bij, en de wielen worden geschoeid met Michelin Pilot Sport Cup 2 R-banden.
Corvette ZR1 – Productie en prijs
De productie van de Corvette ZR1 begint volgend jaar, in de fabriek van Bowling Green, in de Amerikaanse Staat Kentucky, waar ook de gewone Stingray, de Z06 en de E-Ray van
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!