In de wandelgangen van de klimaattop in Parijs had Citroën verklaard dat het een volledig nieuw model zou lanceren dat volledig in de tijdsgeest zou passen… en dus schoon is, want het moest uiteraard wel om een elektrisch voertuig gaan. En dat is ook het geval. De E-Méhari ziet zichzelf als de moderne Méhari, want hij is volledig elektrisch.
Tussen de Cactus M en de Bolloré Bluesummer
De eerste teasers hadden ons al op de juiste weg gezet en, inderdaad, het gaat weldegelijk om een soort kleine elektrische cabrio die Citroën heel binnenkort zal aanbieden. Eigenlijk is het een kruising tussen de conceptcar Cactus M en de Bluesummer van Bolloré, de elektrische auto die door PSA geproduceerd wordt (sinds september in de fabrieken van Rennes). De geest van het model sluit uiteraard aan bij de populaire Méhari uit de jaren zestig, die geproduceerd werd tussen 1968 en 1987 en waarvan ongeveer 150.000 exemplaren verkocht werden.
Modern
Hoe dan ook, de moderne Méhari neemt enkel het concept over en de rest van de auto wordt weldegelijk modern, want het koetswerk wordt thermogevormd. Het chassis wordt een paar millimeter verhoogd, zodat het model een beetje de allure krijgt van een SUV, een concept dat heel actueel is. Het model biedt trouwens vier volwaardige zitplaatsen.
Lithium-metaal-polymeerbatterijen
Onder de motorkap zien we geen verrassingen, want het motorsysteem is rechtstreeks afkomstig van de Bluesummer van Bolloré. Deze E-Méhari gebruikt dus dezelfde lithium-metaal-polymeerbatterijen en zou dankzij deze technologie een topsnelheid van 110 km/h behalen en een theoretisch rijbereik van ongeveer 200 kilometer. In de stad zou het rijbereik volgens Citroën echter beperkt zijn tot 100 kilometer. De laadtijd bedraagt 8 uur aan een stopcontact van 16 ampère of 13 uur op een huishoudelijk stopcontact (10 Ah), wat niet echt snel is.
Batterij met sluimerstand
Het bijzondere aan de E-Méhari is echter de sluimerstand voor zijn batterij, die maakt dat je de auto kunt laten staan terwijl hij niet is aangesloten op het net, maar zonder een continu verbruik van 0,5 kWh. Daardoor is de E-Méhari echt een vrijetijdsvoertuig, want hij vergt geen onderhoud wanneer hij stilstaat, zoals de Bluesummer. Deze functie wordt bediend met een specifieke sleutel en zorgt ervoor dat de werkingstemperatuur van de batterij – zo’n 80 graden – niet aangehouden moet worden, zoals dat nochtans nodig is bij een lithium-metaal-polymeerbatterij. Het resultaat is dat de batterij niet op 48 uur, maar op slechts vier maanden ontladen raakt. De enige beperking is dat je de auto vier uur voor je hem wilt gebruiken, opnieuw in het stopcontact moet steken zodat de batterij haar optimale werkingstemperatuur kan bereiken.
Gecommercialiseerd in de lente van 2016
Deze E-Méhari heeft niets van een conceptcar, zo verklaarde Citroën. Het gaat dus om een nieuw voertuig dat vanaf de lente van 2016 opgenomen zal worden in het gamma. Er zullen verschillende flashy kleuren aangeboden worden, maar de prijzen zijn nog niet bekend. Na de episode met Mitsubishi (i-MIEV/C-Zéro) werkt PSA nu zelfstandig aan een elektrische auto.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!