Neen, niet Tesla stelt de eerste elektrische trekker voor maar wel Cummins. Daarmee is Cummins de derde in de race naar de elektrische vrachtwagen, na Mitsubishi Fuso en een project van Mercedes. Cummins is geen constructeur maar een motorenbouwer. Het maakt onder meer de dieselblokken van de vrachtwagens van Kenworth en Peterbilt, bepaalde schepen en zelfs de imposante RAM-pick-ups. Om maar te zeggen dat het bedrijf niet aan zijn eerste motor toe is. Zijn zelfontbranders hebben bovendien de reputatie dat ze honderdduizenden kilometers lang meegaan.
Modulaire batterij
Het vandaag voorgestelde model oogt behoorlijk futuristisch. Het zou ongeveer even veel wegen als een trekker met een 12.0-zescilinderdiesel. Onderhuids schuilt een batterij van 140 kWh, die een rijbereik van 160 kilometer garandeert. Maar deze batterij is modulair. Dat betekent volgens Cummins dat je het bereik kan verdubbelen of zelfs verdrievoudigen. 320 of zelfs 480 kilometer tussen laadstops moet dus mogelijk zijn. Maar Cummins weet ook wel dat zelfs die cijfers niet realistisch zijn voor trucks die lange afstanden moeten afleggen. Daarom meldt de constructeur te werken aan een plug-in hybride oplossing die zuiniger zou zijn dan een klassieke dieselvrachtwagen. In de loop van 2019 zou de elektrische trekker op de markt komen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!