Cupra breidt het gamma van de Formentor verder uit met twee stekkerhybrides. De plug-inhybride aandrijflijn wordt ook gebruikt door de andere merken van de Volkswagen-groep, van de Audi A3 40 TFSIe en de Seat Leon e-Hybrid tot de Skoda Octavia iV en de Volkswagen Golf GTE. Het gaat om 1,4 liter-turbobenzine die de hulp van een elektromotor van 85 kW en een lithium-ionbatterij van 13 kW, die de voorwielen aandrijven via de gerobotiseerde DSG-transmissie met dubbele koppeling en zeven verzetten. Het achterin verstopte accupakket voegt 130 kilogram toe en doet het koffervolume krimpen naar 345 liter.
>>> Bekijk ook onze video van de Cupra Formentor!
Twee versies
In de Cupra Formentor e-Hybrid is het plug-inhybride aandrijfgeheel goed voor een systeemvermogen van 204 pk en een gecombineerd maximumkoppel van 350 Nm, wat volstaat om in 7,8 seconden van 0 naar 100 km/u te spurten en om een topsnelheid van 205 km/u te halen. Het volgens de WLTP-cyclus berekende normverbruik bedraagt 1,2 à 1,4 liter per 100 kilometer, afhankelijk van de gekozen specificatie. Dat vertaalt zich in een CO2-uitstoot tussen de 26 en de 32 gram per kilometer. Het 100% elektrische rijbereik van de Formentor e-Hybrid bedraagt zo'n 59 kilometer.
In de VZ-versie van de Cupra Formentor e-Hybrid is de geëlektrificeerde 1.4 TSI goed voor een systeemvermogen van 245 pk en een gecombineerd maximumkoppel van 400 Nm. De prestaties zijn iets beter dan de e-Hybrid: de sprint van 0 tot 100 km/u vraagt nog 7 seconden en de topsnelheid bedraagt nu 210 km/u. Met een gemiddelde tussen de 1,4 en de 1,6 liter per 100 kilometer ligt het normverbruik een tikkeltje hoger, de CO2-uitstoot klimt naar 31 à 35 gram per kilometer. Zuiver elektrisch geraakt de VZ e-Hybrid ongeveer 55 kilometer ver.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!