Ook interessant : Volvo analyseerde de nieuwe luxetrends
Volvo heeft niet gewacht op het salon van Detroit in januari om de S90 voor te stellen: een publiek van journalisten mocht al in Zweden gaan kennismaken met de nieuwkomer. Deze berline sluit aan bij de richting die Volvo insloeg met de XC90, en is erg belangrijk voor de Zweedse constructeur (die in handen is van een Chinese autobouwer): met deze S90 wil Volvo bewijzen dat het een plaats verdient tussen de premiummerken.
Semiautonoom
De investeringen voor de vernieuwing van het gamma hebben de ambities van Volvo op veiligheidsvlak zeker niet teruggeschroefd. Zo is de S90 uitgerust met een semi-autonome functie, die werkzaam is tot 130 km/h. Die doet het stuur zachtjes draaien op de autosnelweg en kan het inhalen van een langzamer voertuig zelfs gemakkelijker maken. Toch is de S90 nog geen volledig zelfrijdende auto, ook al geeft de constructeur toe actief in die richting te denken.
Wilddetectie
Zweden is een bosrijk land en dus vallen er geregeld ongevallen met grote dieren te melden. De S90 wordt daarom uitgerust met een automatische remfunctie voor herten, elanden, vee en paarden. Het gaat om een nieuwe functie binnen het City Safety, dat ook in staat is om een aanrijding met een andere weggebruiker of een voetganger te voorkomen.
Hybride
Veel technische informatie gaf Volvo nog niet vrij. We weten echter wel dat er van de S90 ook een plug-inhybride versie komt, T8 geheten, zoals in de XC90. In de SUV zal dit aandrijfgeheel 407 pk ontwikkelen, waarbij 320 pk afkomstig is van de viercilinder-benzinemotor en 87 pk van de elektrische motor. De elektrische actieradius bedraagt ongeveer 40 kilometer. Meer informatie volgt in januari, tijdens het salon van Detroit.
Ook interessant : Volvo gaat met Tesla concurreren
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!