Detroit Electric bouwde 13.000 elektrische auto's tussen 1907 en 1939. Het merk herrijst deze zomer met de SP01. Deze roadster neemt het chassis over van de Lotus Elise, een oplossing die eerder al werd gekozen door Tesla. De SP01 maakt gebruik van een koetswerk in koolstofvezel. Daardoor blijft het gewicht beperkt tot 1.067 kilo, en daar zijn de twee lithium-polymeeraccu's bij inbegrepen. Die voeden een motor met 150 kW (204 pk) en 225 Nm.
De constructeur belooft een sprint naar 100 km/h in 3,7 seconden en een topsnelheid van 249 km/h. Het rijbereik dat uit de 37 kWh sterke batterij kan worden gehaald, is nog niet gehomologeerd, maar Detroit Electric maakt gewag van 180 miles of bijna 290 kilometer. De auto maakt uiteraard gebruik van energierecuperatie tijdens het remmen. Herladen aan de stekker neemt 4 uur en 20 minuten in beslag.
Via een smartphone-applicatie kan je de laadtoestand van de auto opvolgen en hem localiseren. De app met de naam 'SAMI' heeft nog andere toepassingen, want je kan er ook alle infotainmentsystemen aan boord mee bedienen en bepaalde parameters van de auto mee afstemmen, zoals de interieurverlichting. Van de Detroit Electric SP01 worden vanaf augustus 999 exemplaren gebouwd in de stad Michigan. Die kosten zonder opties 135.000 dollar of 105.000 euro. In 2014 zouden nog andere modellen volgen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!